چرا قانون «سختی کار» به آتش نشانان تهرانی تعلق نمی‌گیرد؟

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد طبق آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، آتش نشانی جزء مشاغلی باشد که “ماهیتا سخت و زیان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آن‌ها کاهش یافته، ولی کماکان سخت و زیان آوری آن‌ها حفظ می‌گردد”.
 
اما هنوز بازنشستگی این ناجیان مردم، شرط‌های زیادی را پیش پای آتش نشانان گذاشته است که نیازمند پیگیری‌های مسئولان مربوطه برای اصلاح آیین نامه مربوطه است.
 
برای رسیدن پاسخ این سوال که چرا سختی کار به آتش نشانان تهرانی تعلق نمی‌گیرد؟ به سراغ سخنگوی سازمان آتش نشانی رفتیم که این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
 
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گفت: طبق تعریف قانون از مشاغل سخت، آتش نشانی تنها شغلی بود که همه ویژگی‌ها نامبرده شده مانند شیفتی کار کردن، در ارتفاع و عمق زمین، در مجاورت حرارت و دود بودن را داشت، بنابراین جزء مشاغلی بود که باید سخت محسوب می‌شد، اما در گذشته متاسفانه آتش نشانی جزء مشاغل سخت نبود.
 
وی افزود: سال ۹۲ قانونی تصویب شد که تنها به پذیرفتن این شغل، به عنوان مشاغل سخت اکتفا کرد. طبق این قانون متقاضی آتش نشان بازنشستگی، باید ۵۰ سال سن داشته باشد یا ۲۰ سال تمام در آتش نشانی خدمت کرده باشد.
 
ایشان افزودند: خدمت سربازی یا هر نوع بیمه دیگری مورد قبول این قانون نبود و فرد تنها باید ۲۰ سال سابقه در سازمان آتش نشانی داشته باشد.
 
ملکی ادامه داد: همه آتش نشانان به جز آتش نشانان تهرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند بنابراین می‌توانند طبق این قانون با داشتن یکی از شرط‌های ذکر شده، با حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه تهران به اندازه ۲۰ شهر حادثه دارد، افزود: آتش نشانان تهرانی کارمند شهرداری تهران محسوب شده و بیمه‌ای غیر از بیمه تامین اجتماعی دارند به همین دلیل از این قانون مستثنی شده اند.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه آتش نشانی تهران روزانه ۳۰۰ عملیات دارد، گفت: آتش نشانان تهرانی برای بازنشستگی و استفاده از قانون مشاغل سخت، باید هر دو شرط را داشته باشند به این معنا که هم ۲۰ سال سابقه مربوطه و هم ۵۰ سال سن داشته باشند که این امر شدنی نیست.
 
ملکی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۴۰۰ پرسنل آتش نشانی در تهران خدمت می‌کنند، گفت: بسیاری از آتش نشانان ۲۰ سال خدمت در سازمان را انجام داده بودند، اما سن آن‌ها زیر ۵۰ سال بود و نمی‌توانستند بازنشسته شوند و اگر می‌خواستند تا ۵۰ سالگی صبر کنند؛ ۳۰ سال خدمت آن‌ها نیز تکمیل می‌شد و دیگر نیازی به این قانون نبود.
 
وی با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی برای اصلاح این قانون توسط آتش نشانی انجام شد، ادامه داد: سال گذشته، با پیگیری‌های مدیرعامل سازمان و شهرداری، شرط ۵۰ سال سن برای بازنشستگی برداشته شد، اما متاسفانه با توجه به نوع بیمه آتش نشانان تهرانی، حقوق آن‌ها سی روز کامل نخواهد بود.
 
ملکی گفت: آتش نشانان شهرداری تهران می‌توانند با ۲۰ سال سابقه و بدون محدودیت سنی بازنشسته شوند، اما حقوق آن‌ها ۲۵ روز حساب می‌شود، به این معنا که ۵ روز حقوق در ماه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
 
ایشان اظهارداشتند: آتش نشانان معمولا شغل دوم دارند، اگر با ۲۰ سال خدمت در جوانی بازنشسته شوند امکان داشتن شغل دیگر را خواهند داشت، اما اگر نزدیک ۵۰ سالگی بازنشسته شوند، این قانون دیگر به کارشان نخواهد آمد و فرصت داشتن شغل دیگری را از دست می‌دهند.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی اظهار کرد: اگر آتش نشانی جزء مشاغل سخت است، پس نباید فرقی بین محل خدمت آتش نشانان و نوع بیمه باشد. به ما گفته شد این قانون باید توسط مجلس شورای اسلامی یا شورای شهر اصلاح شود؛ و این مسئله خارج از مسئولیت شهرداری و سازمان آتش نشانی بوده، اما سازمان آتش نشانی پیگیر این مسئله است.
 
ملکی در پایان اظهار کرد: آتشنشانان تهرانی از این مسئله گله دارند و خواستار اصلاح هر چه سریع‌تر قانون و رفع تبعیض در مورد بیمه در قانون هستند.
 
بر اساس تبصره ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، کسانی که بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب در کار‌های سخت و زیان آور اشتغال دارند در صورت پرداخت حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی می‌توانند بدون شرط سنی درخواست بازنشستگی داشته باشند. اما سوال اینجاست که چرا در قانون، تعیین مشاغل سخت به نوع بیمه بستگی دارد؟
 


اخباراخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیاخبار سلامتاخبار محیط زیستhse newsخبرهای ایمنیچرا قانون «سختی کار» به آتش نشانان تهرانی تعلق نمی‌گیرد؟


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

621

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

25

میهمان آنلاین

24494632

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA