ابتلای برخی از اهالی یک روستا در چهارمحال بختیاری به ویروس hiv / شایعه یا واقعیت؟

یک منبع آگاه گفت: تا جایی که می‌دانیم این ویروس اچ ای وی نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
 
در پی انتشار خبری در شبکه‌ها‌ی مجازی درخصوص روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، مبنی بر احتمال ابتلای حدود ده‌ نفر به ویروس اچ ای وی، سید راشد جزایری رییس مرکز بهداشت و درمان استان در گفت‌وگویی کوتاه گفت: موضوع در دست بررسی است.
 
وی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در این باره نشد.
 
به گفته یک منبع آگاه صبح دیروز- چهارشنبه 10 مهرماه- جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص در فرمانداری لردگان ، با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده است.
 
این منبع آگاه افزود: برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به داشتن بیماری اچ ای وی ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح امروز جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا و فرمانداری لوردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.
 
وی اضافه کرد: مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.
 
برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.
 
یک منبع آگاه گفت: تا جایی که می‌دانیم این ویروس اچ ای وی نیست با این حال تیم درمان در حال بررسی این ویروس ناشناخته است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی توانیم اظهار نظر کنیم.
 
یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز در واکنش به شیوع ویروسی ناشناخته در روستای چنار محمود گفت: وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولی از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است، نمی‌توانیم با رسانه‌ها در میان بگذاریم.
 
وی افزود: این ادعا تا حدی واهی است؛ فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد.
 
وی اذعان کرد: یک سری از افراد تلاش دارند، مسئولیت این اتفاق را متوجه سازمان یا افرادی کنند. و سوال این است مگر در آن روستا تست دیابت داشته ایم؟ در ضمن دیابت کجا چک می‌شود، به طور حتم هرجا این کار صورت گرد، سوزن یک بار مصرف استفاده می‌شود. دو نفر هم اظهار کرده‌اند، برای کمپین فشار خون رفته بودند که مبتلا شده‌اند. حال سوال این است مگر ما در فشار خون از کسی خون می‌گیریم؟
 
جهانپور گفت: این ماجراهائی که درست شده است، درست نیست. یکی می‌گوید دندانپزشکی رفته‌ایم و ویروس گرفته‌ایم. چطور در کل استان این آمار از بیماری را نداریم؟ در مجموع باید بگویم؛ چون موضوع خلاف اخلاق پزشکی است، ما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.
 
وزیر بهداشت در نامه ای به وزیر دادگستری، خواستار رسیدگی به موضوع ورود برخی مقامات قضائی استان چهارمحال و بختیاری به موضوع آلودگی تعدادی از اهالی روستایی به ویروس HIV شد.
 
در نامه سعید نمکی وزیر بهداشت، به علیرضا آوایی وزیر دادگستری، آمده است: پیرو مذاکره تلفنی از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سخت کوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری مواردی از ابتلا به ویروس HIV شناسایی شد.
 
جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملاً محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.
 
آرام و بی صدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا امروز یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمت کش نمود و غم انگیز آنکه رسانه های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده اند.
 
بسیار جای تاسف است در شرایط سخت جنگ اقتصادی که همکاران اینجانب شبانه روز و بی وقفه در تلاش اند تا در دورترین نقاط کشور با خدمت رسانی در زمینه های پیشگیری، درمان و توانبخشی از خانه های بهداشت تا مراکز اورژانس، از اتاق های عمل تا داروخانه ها با تمام وجود و با از خودگذشتگی در خدمت مردم باشند و جایگاه کشورمان را در این شرایط سخت به رتبه اول در منطقه ارتقاء دهند با عملکردی ناشیانه این گونه حرمت اینان و نهایتاً نظام ارائه خدمت جمهوری اسلامی ایران بی عزت می شود.
 
از جنابعالی تقاضا دارم هرچه زودتر دستور فرمایید موضوع رسیدگی و نتیجه به اینجانب اعلام گردد.
 
بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بر باد رفته کارمند خدوم و همچنین نظام سختکوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، اینجانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد.
وجود شبکه اطلاع رسانی دقیق و کارامد بدون شک در مدیریت بحران های ناشی از شیوع بیماری های عفونی می تواند بسیار کمک کننده باشد. در صورت شکل گیری شبکه ارتباطی سازنده میان مردم و مسئولین می تواند منجر به پاسخ رفتاری مناسب از سوی جامعه و ارتقا نظام مراقبت کشوری در مقابل بیماری های عفونی نوپدید و بازپدید باشد که در نهایت باعث کاهش سردرگمی میان افراد و مسئولین و استفاده بهتر از منابع بهداشتی و نیروی انسانی درمانی جهت پاسخگویی و ارتقا همبستگی ملی در رویارویی با بحران های موجود در حوزه بهداشت عمومی می شود.
 
 
طغیان ویروس سارس در سال 2003 میلادی نمونه بارزی از عدم ارتباط سازنده و وجود شبکه ارتباطی کارامد میان مسئولین و مردم بود. تردید در تایید خبر وجود ویروس و عدم ارتباط شفاف با مردم در ابتدای شیوع ویروس منجر به گسترش جهانی ویروس گردید و پس از شکل گیری پاندمی ویروس سارس با قطع به موقع چرخه انتقال و کنترل و نظارت بین المللی در نهایت منجر به ارتقا اگاهی عمومی به همراه نظام مراقبت محلی و تغییر رفتار های پرخطر در ارتباط با گسترش ویروس شد که همه این موارد تنها از طریق اطلاع رسانی صحیح و علمی به ثمر نشست .
 
بحران مواد غذایی در کنار تهدیدات بیوترورسیم و ویروس های جدید نوظهور نیز تنها با داشتن شبکه ارتباطی پویا و اصولی قابل پیشگیری و پاسخگویی خواهد بود .
 
 
اطلاعات در ارتباط با بیماری های عفونی باید کاملا شفاف و دقیق و در زمان مناسب به اطلاع عموم مردم برسد . طغیان ویروس سارس به خوبی نشان داد که در صورت شکل گیری شبکه ارتباطی کارامد می توان در کنترل طغیان و تشکیل استراتژی های مناسب به منظور کاهش اثرات روانی و اقتصادی و بهداشتی بسیاری از بیماری های عفونی نوپدید اقدامات مفیدی از سوی وزارت بهداشت و درمان و شبکه های بهداشت محلی صورت گیرد.
 
 
با وجود تاکید مکرر سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شفافیت در اطلاعات بهداشتی به ویژه در ارتباط با بیماری های عفونی و تشکیل شبکه ارتباطی کارامد میان مردم و مسئولین ولی متاسفانه با توجه به حوادث اخیر می توان نتیجه گرفت که مقامات بهداشتی ایران و شبکه های بهداشت محلی هنوز راهی طولانی تا رسیدن به ایده ال سازمان بهداشت جهانی در پیش دارند.
 
 
در برخی از موارد بحرانی مقامات بهداشتی به دلیل ملاحظات امنیتی و اقتصادی کشور از اطلاع رسانی شفاف در خصوص بیماری های عفونی با تاخیر مواجه می شود که در نهایت می تواند منجر به گسترش عامل بیماری زا و افزایش نگرانی در میان مردم شود.
 
همه کشور های عضو سازمان بهداشت جهانی باید در جهت شفافیت اطلاعات بهداشتی و تشکیل شبکه های ارتباطی کارامد محلی و منطقه ای و در نهایت جهانی کوشا باشند.
 
بدون شک تشکیل شبکه های ارتباطی بهداشتی کارامد نیازمند زمان و نیروهای متخصص در حوزه بهداشت عمومی و فناوری اطلاعات است که با سیاست گذاری و تعیین اهداف اطلاع رسانی به مردم در هنگام بروز طغیان ها و ارائه راهکار های جدید مقابله و پیشگیری با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و پلات فورم های اطلاع رسانی عمومی می توانیم در اینده نه چندان دور شاهد کاهش قابل توجه بیماری های عفونی نوپدید و ارائه نظام مراقبت مطلوب به مردم باشیم .
 
 


اخباراخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیاخبار سلامتاخبار محیط زیستhse newsخبرهای ایمنیابتلای برخی از اهالی یک روستادر چهارمحال بختیاری به ویروس hiv/ شایعه یا واقعیت؟


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

125

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24494136

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA