مسئول هماهنگی روابط منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست:اجرای طرح کمربند سبز نجف تا کربلا برای مقابله با ریزگردها

رخت، شن های روان نیز تثبیت می شوند.
برنامه "زمین 360 درجه" با موضوع چالش های زیست محیطی کره زمین و تجربه نگاری سایر کشورها در پیشگیری و حمایت از محیط زیست با حضور دکتر محمدعلی گرجی مسئول هماهنگی روابط دو جانبه و منطقه ای مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست و ارتباط تلفنی با مهندس آرش رئیسی پژوهشگر اقتصاد آب از شبکه رادیو گفت و گو پخش شد.
گرجی در مصاحبه با رادیو گفت وگو درخصوص معضل ریزگردها بیان داشت: پدیده ریزگردها سالهاست که شهرهای مرزی ایران را درگیر و مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی را برای مردم جنوب و غرب کشور ایجاد کرده است.
وی با اظهار به اقدامات سازمان محیط زیست برای حل این مشکل عنوان کرد: سازمان برای حل مشکل ریزگردها یادداشت تفاهم هایی را با کشورهای مبدأ گرد و غبار امضا کرده است. علاوه براین "ستاد ملی مقابله با گرد و غبار" نیز در سازمان محیط زیست تشکیل شده است.  
مسئول هماهنگی روابط دو جانبه و منطقه ای مرکز امور بین الملل، کشور سوریه و عراق را مبدأ اصلی گرد و غبارها دانست و در عین حال افزود: کشور ترکیه نیز به دلیل احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه دجله و فرات در این پدیده مقصر است. ترکیه با احداث سد، ورودی آب این رودخانه ها را به کمتر از نصف رسانده بطوریکه زمین های مناطق عراق و سوریه که در گذشته از طریق این رودخانه ها آبیاری می شدند رها و به زمین های بایر تبدیل شده اند. 
این مقام مسئول همچنین، جنگ و درگیری های داخلی عراق و سوریه را در پدیده ریزگردها موثر دانست و گفت: کشتزارهای این کشورها به دلیل جنگ زدگی و مهاجرت مردم به مبادی گرد و غبار تبدیل شده اند.
گرجی از امضای یادداشت تفاهم های دو جانبه و چندجانبه با کشورهای سوریه، عراق، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و کویت خبرداد و متذکر شد: البته وضعیت نامناسب و جنگ های داخلی در منطقه، روند رفع معضل را تا حدودی کند کرده است.
مسئول هماهنگی روابط دو جانبه و منطقه ای مرکز امور بین الملل با اشاره به اجرای طرح های مختلف در کشور عراق گفت: "ستاد ملی مقابله با گرد و غبار" چندین طرح و پروژه را در عراق اجرا می کند. به عنوان مثال در "طرح کمربند سبز نجف تا کربلا" علاوه بر کاشت تعداد زیادی درخت، شن های روان نیز تثبیت می شوند.
وی همچنین از همکاری ها بین ایران و کویت و قطر سخن گفت و افزود: متاسفانه یکی از منابع گرد و غبار ایران، مربوط به "بیابان ربع الخالی عربستان" است که البته به دلیل شرایط سیاسی ایران و عربستان گام های عملی مناسبی در این خصوص برداشته نشده است.  
گرجی با اشاره به عضویت ایران در اغلب کنوانسیون های پسماند از جمله "کنوانسیون بازل" گفت: علاوه بر این ما با کشورهای چین و ژاپن نیز درخصوص ورود تجهیزات بازیافت پسماند همکاری داریم.
در ادامه زمین 360 رادیو گفت وگو، رئیسی به رابطه محیط زیست با اقتصاد اشاره کرد و گفت: بخشی از مدیریت محیط زیست با مسائل اقتصادی گره خورده است.
این پژوهشگر اقتصاد آب با ارائه توضیحی درخصوص اقتصاد آب بیان داشت: کالاها در اقتصاد آب به دو گروه کالاهای عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. کالاهای عمومی معمولاً رقابت پذیر و تخصیص پذیر نبوده و در صورت استفاده از آن، حق کسی از بین نمی رود اما کالاهای خصوصی به کالاهایی گفته می شود که از آن سود می بریم.
وی ادامه داد: آب برای نیازهای حیاتی بشر مصرف دارد و یک کالای عمومی محسوب می شود اما اگر آب را یک نهاده بدانیم و از آن محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی و گردشگری تولید کنیم یک کالای خصوصی خواهد بود.  
رئیسی اظهار کرد: "اقتصاد آب" به دنبال چگونگی بهترین استفاده از منبع کمیاب آب با استفاده از اصول و مکانیزم های اقتصادی است.
پژوهشگر اقتصاد آب در پایان مطلب اظهار داشت: مطالعات ما در مقالات و سایت های مختلف و مجامع علمی به صورت قابل فهم منتشر و مجموعه اقدامات نیز به وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اعلام می شود.  


اخباراخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیاخبار سلامتاخبار محیط زیستhse newsخبرهای ایمنیمسئول هماهنگی روابط منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست:اجرای طرح کمربند سبز نجف تا کربلا برای مقابله با ریزگردها


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5968

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

53

میهمان آنلاین

24499979

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA