تولید نخستین پشه تراریخته غیرناقل مالاریا!

به گزارش ايسنا، محققان اين دانشگاه با همراهي انستيتو پاستور پاريس با استفاده از مهندسي ژنتيک دست به توليد نمونه‌اي از پشه آنوفل stephensi متداول در هند و خاورميانه زده‌اند که توليد انگل مالاريا را مختل کرده و بيماري‌ توسط آنها انتقال نمي‌يابد.

اين اولين نمونه از پشه ناقل مالاريای اصلاح ژنتيکي شده است که قادر به زندگي در جمعيت‌هاي ناقل مالاريا نخواهد بود.

بيش از 40 درصد از جمعيت جهان در مناطقي زندگي مي‌کنند که داراي خطر انتقال مالاريا است.

بنابر اعلام مراکز کنترل و جلوگيري از بيماري، سالانه 300 تا 500 ميليون مورد انتقال مالاريا رخ داده و هر ساله صد ها هزار انسان از اين بيماري مي‌ميرند که بيشتر آنها را نوزادان، کودکان و ماداران باردار در آفريقا تشکيل مي‌دهند.

از مزيت‌هاي اين دستاورد که در مجله مجموعه مقالات علمي فرهنگستان ملي علوم آمريکا منتشر شده اين است که مي‌توان آنرا بر روي گونه‌هاي مختلف پشه از جمله گونه‌هاي آفريقايي اعمال کرد که به نگهداري و انتقال انگل Plasmodium falciparum مي‌پردازند.

اين رويکرد از مطالعات بر روي موش‌ها به دست آمده است. موش‌هاي داراي عفونت گونه انساني مالاريا به توليد پادتن‌هايي براي کشتن اين انگل مي‌پردازند.

محققان با بررسي ترکيبات مولکولي اين واکنش سيستم ايمني موش به مهندسي ژنهايي پرداختند که مي‌توانستند همين واکنش را در پشه‌ها کاهش دهند.

در نمونه محققان، پادتن‌ها در بدن پشه‌هاي مهندسي ژنتيکي شده منتشر شدند که اين انگل را براي ديگران بي‌خطر مي‌کند. اين فرايند توقف درون اين حشره ناقل مالاريا مي‌تواند به طور چشمگيري به کاهش بيماري و موارد مرگ انساني کمک کند.



دانشمنداندانشگاه کاليفرنياپشهانتقال انگل مالارياانسانمشکلات بهداشت عمومي جهانبهداشت عمومیبهداشتبهداشتیسلامتسلامتیایمنایمنیپشه ناقل مالاريااصلاح ژنتيکيآنوفل stephensiناقل


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5001

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

192

میهمان آنلاین

24506119

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA