در مساله خوزستان به مردم آدرس غلط ندهیم، چرا سازمان حفاظت محیط زیست نباید وزارتخانه شود؟

روزنامه ابتکار در ادامه می نویسد: همین دست ایستادگی‌ها در مقابل رانت و زیاده خواهی افراد و گروه‌های سیاسی یا ذی‌نفع (interesgroups)، از جمله رد درخواست‌های نابجای برخی از نمایندگان، بارها سبب شده سازمان تحت مدیریت ابتکار با تهدید انحلال، ادغام و... از سوی مجلس دست و پنجه نرم کند اما هر بار آنها نتوانستند راه بجایی ببرند. به عملکرد ابتکار هم مانند هر مسئولی می‌توان نقد داشت، اما انصاف را هم باید رعایت کرد. فراموش نکنیم برای سازمان تحت مدیریت ابتکار که وظیفه حفاظت از محیط زیست کشور پهناوری چون ایران با چالش‌های متعدد زیست محیطی را برعهده دارد، در سال جاری تنها ۱۶۷ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود، یعنی حدود یک هشتم بودجه صدا و سیما و یک سوم بودجه سازمان جنگل‌ها و مراتع. با همین بودجه و امکانات، احیای بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها از جمله هورالعظیم، گندمان، گاوخونی، هامون، ارومیه و... در این دولت کلید زده شد و بسیاری‌شان موفقیت آمیز بوده یا به سرانجام رسیده است.
 
با پیگیری‌های ابتکار بنزین سرطان زای پتروشیمی حذف و بنزین یورو ۴ جایگزین آن شد، موضوعی که سبب شد رسانه‌های وابسته به گروه‌های ذی‌نفع در تولید بنزین پتروشیمی، همه نوع تهمتی را علیه خانواده و خویشاوندان ابتکار روا بدارند. براساس گزارش های شرکت کنترل کیفیت هوا و مرکز پایش آلودگی هوا، تعداد روزهای آلوده از ۶۰ درصد در سال ۹۰ به ۳۰ درصد در سال ۹۴ رسید و در سال اول دولت تدبیر و امید تعداد روزهای پاک پایتخت از ۳ به ۱۶ رسید.
 
افزودن محتوای آموزشی محیط زیستی به کتب درسی، احیای شورای عالی محیط زیست، حذف حیوانات از سیرک‌ها، الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو ۴، کاهش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از ۴۰ درصد به زیر ۱۰درصد، رایزنی بین‌المللی و تصویب قطعنامه در سازمان ملل برای مقابله با گرد و غبار از دیگر دستاوردهای سازمان در این ۳ سال است. دلواپسانی که این دستاوردها را نادیده می‌گیرند و انتظار دارند مخروبه ۸ ساله، چند شبه آباد شود، مدتی است دوباره خط و نشان کشیدن‌ها را برای سازمان از سر گرفته‎اند و اخیرا در مجلس طرح ۱۸ نماینده اصولگرای تندرو برای انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و تشکیل وزارت محیط زیست، اعلام وصول شد.
 
هدف طرح به اشتباه افزایش اختیارات سازمان، عنوان می‌شود اما به نظر می رسد مقصود طراحان، تنزل سازمان به وزارتخانه‌ای ضعیف، توسری خور و قابل استیضاح است که نتواند مقابل زیاده خواهی نمایندگان و گروه های تخریبگر محیط زیست ایستادگی کند.
 
متاسفانه برخی از اعضای فراکسیون امید، از جمله نائب رئیس آن هم با بازی در زمین دلواپسان، غافل از اهداف طراحان از این طرح حمایت کرده‌اند. نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس بهتر است در مورد این طرح از فعالان محیط زیستی و سازمان‌های مردم نهادی که در این ۳ سال بیش از ۲ برابر شده اند، مشاوره بگیرند. نباید اجازه داد بحران محیط زیستی خوزستان که این روزها داغش بر دل‌ها نشسته منجر به تصمیمات احساسی و ضد محیط زیستی شود.
 
در مساله خوزستان به مردم آدرس غلط ندهیم. متولی اصلی مقابله با گرد و غبار، تثبیت خاک و نهال کاری سازمان جنگل‌ها و مراتع وابسته به وزارت کشاورزی است و سازمان حفاظت محیط زیست، تا حدود زیادی در این مساله وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. برای مثال تالاب هورالعظیم که سال ۹۲ خشک شده بود، امسال تا ۷۰ درصد آبگیری شده است. یکی از منشاهای اصلی گرد و غبار در این ناحیه بادهایی است که از سمت عراق و عربستان می‌وزند و طبیعتاً با توجه به خصومت‌های عربستان و وضعیت جنگی و بحرانی عراق، حل این مسائل از توان سازمان حفاظت محیط زیست خارج است.
 
تشکیل وزارتخانه محیط زیست و ادغام آن با سازمان امور اراضی، موضوع محیط زیست را به حاشیه می‌راند، همچنان که انحلال سازمان ملی جوانان و بردن این موضوع به زیر پرچم وزارت ورزش، جوانان را به حاشیه برد. پیشنهاد می‌شود به جای ادغام سازمان و تشکیل وزارتخانه، مجلس اختیارات و اعتبارات سازمان را افزایش دهد.
 
سازمان حفاظت محیط زیست برای ایفای نقش فراقوه‌ای خود نباید به یک وزارتخانه جزیره‌ای تبدیل شود بلکه همچنان باید تحت نظر ریاست جمهوری اختیارات لازم برای مداخله و جلوگیری از اقدامات مخرب احتمالی وزارتخانه‌هایی چون نفت، نیرو، صنعت و معدن، کشاورزی و... را داشته باشد. نمایندگانی که خود را دلسوز محیط زیست می‌دانند، بهتر است ذره‌ای از جسارت بانوی سبز کابینه را از خود نشان داده و مقابل زیاده خواهی گروه‌های خاص و موسسات فرهنگی غیردولتی و غیر پاسخ‌گو در جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه، که مجموعا بیش از کل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست بودجه می‌گیرند، ایستادگی کنند و این بودجه را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بگذارند و یا دست‌کم این موسسات را ساماندهی و نظارت پذیر کنند.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستدر مساله خوزستان به مردم آدرس غلط ندهیمچرا سازمان حفاظت محیط زیست نباید وزارتخانه شود؟


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

3457

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

228

میهمان آنلاین

24497468

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA