وقوع فاجعه زیست‌محیطی با افزایش ۵ درجه‌ای دما

به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی‌اصغر رجبی در همایش محیط زیست با رویکرد HSE اظهار کرد: با ادامه روند کنونی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2100 میلادی در بهترین حالت 1.5 درجه و در بدترین حالت تا پنج درجه سانتیگراد به دمای فعلی زمین افزوده می‌شود که در نتیجه آن بشر با فاجعه زیست‌محیطی روبه‌رو خواهد شد.
 
 
وی با بیان اینکه تعادل بین تولید، انتشار و جذب گازهای گلخانه‌ای برهم خورده است، افزود: هرچه غلظت گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد، جذب گرما از تابش خورشید بیشتر خواهد شد و در نتیجه دمای زمین افزایش می‌یابد.
 
 
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تغییرات اقلیم اثرات نامطلوب مستقیمی نظیر شیوع بیماریها، تغییرات در کشت و زراعت، خشکسالی و اثرات غیرمستقیمی در وضعیت اقتصادی کشورهایی که وابسته به فروش نفت هستند، در نتیجه کاهش تقاضا و قیمت نفت به همراه دارد.
 
رجبی، پیمان کیوتو و عدم تعهد اجباری کشورهای در حال توسعه برای مقابله با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را فرصتی برای این کشورها برشمرد که برخی از کشورها از جمله ایران این فرصت را از دست دادند.
 
 
وی افزود: به طور نمونه، طبق پیمان کیوتو، کشورهای توسعه یافته می‌توانند از طریق انجام پروژه‌های بهبود راندمان انرژی و انرژیهای تجدید‌پذیر در قالب مکانیزم توسعه پاک(CDM) در کشورهای در حال توسعه با هزینه کمتری، میزان انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده و کشور میزبان را نیز به توسعه پایدار نزدیک‌تر کنند که این فرصتی بسیار خوب برای کشورهای در حال توسعه همچون ایران بود که متاسفانه ما از آن بهره کافی نبردیم.
 
 
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط با اشاره به توافقنامه پاریس تصریح کرد: در این توافقنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین مدنظر قرار داده شده است، که هر کشور بسته به توسعه و پیشرفت و شرایط آن مسئولیت متفاوتی در این زمینه دارد.
وی با اشاره به مسئولیت و تعهد ایران در کنفرانس پاریس گفت: ابلاغ سیاستهای کلی رهبر معظم انقلاب در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و قانون اصلاح الگوی مصرف نشان از عزم راسخ ایران برای مشارکت در این عزم جهانی دارد.
 
 
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اقتصاد کم کربن، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان از جمله مواردی است که در سیاستهای کلی رهبر معظم انقلاب در حفاظت از منابع طبیعی و همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف به آن اشاره شده است؛ این اقدامات می‌تواند به اقدامات موثر ایران در راستای توافقنامه پاریس منجر شود.
 
رجبی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه میزان شدت مصرف انرژی تا پایان این برنامه باید حدود 50 درصد کاهش یابد که دستیابی به این هدف تنها با همکاری تمام نهادها، دستگاهها و آحاد جامعه صورت خواهد گرفت.
 
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستوقوع فاجعه زیست‌محیطی با افزایش ۵ درجه‌ای دما


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2065

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

36

میهمان آنلاین

24496076

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA