روغن گیاهی یا پالم؟!!!! طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها / ارتباط پالم با افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: جالب است بدانيد اين روغن گياهي همان پالمي است كه يكي دو سال پيش استفاده آن در شير و ماست پر‌چرب حسابي سر و صدا به راه انداخت و قرار بود از فهرست خوراكي‌ها حذف شود يا به حداقل مجاز برسد. با وجود اين همچنان اين روغن در خوراكي‌ها وجود دارد، به گونه‌اي كه به گفته نايب رئيس انجمن صنفي توليد‌كنندگان خامه قنادي كشور 80 درصد از خامه قنادي مصرفي ما گياهي و پالم‌دار است.
 
دو سال پيش بود كه شيرها و ماست‌هاي چرب شده با پالم حسابي سر و صدا به پا كرد و خود رئيس سازمان غذا و دارو در اين‌باره هشدار داد و اطلاع‌رساني كرد و گزارش شيرها و ماست‌هاي پرچرب پالم‌دار تا روي ميز رئيس‌جمهور هم رفت.
 
هر‌چند بنا بود اسامي شركت‌هاي لبني متخلف در اين حوزه اطلاع‌رساني شود اما در نهايت اين كار هرگز صورت نگرفت و رسول ديناروند، معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو به همين كه با متخلفان استفاده از پالم برخورد شده، بسنده كرد. اين در حالي است كه همچنان اين روغن مضر در بسياري از محصولات غذايي مانند بستني، ‌خامه و شكلات جا خوش كرده است، آن هم با مجوز سازمان غذا و دارو. مجوز داشتن پالم براي استفاده در محصولات غذايي اما نتوانسته نظر كارشناسان تغذيه و پزشكان را نسبت به اين دانه روغني ارزان‌قيمت و با استفاده غالباً صنعتي مثبت كند.
 
طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها
فارغ از نگاه‌هاي منفي پزشكان به پالم همچنان از پالم براي مصارف خوراكي استفاده مي‌شود، به گونه‌اي كه به گفته حسن عليزاده، نايب رئيس انجمن صنفي توليد‌كنندگان خامه قنادي كشور سالانه 100 هزار تن خامه در كشور توليد مي‌شود كه 80 هزار تن آن گياهي و حاوي پالم است.
نايب رئيس انجمن صنفي توليد‌كنندگان خامه قنادي كشور با اشاره به توليد 20 هزار تن خامه حيواني در كشور مي‌گويد: با توجه به آزاد بودن واردات پالم در سال 94 بيش از 480 هزار تن پالم وارد شده است. وي با اشاره به اينكه پالم بخشي از روغن‌هاي مصرفي در خامه است، تصريح مي‌كند: 25 تا 30 درصد خامه مصرفي در قنادي‌ها را چربي تشكيل مي‌دهد كه شامل كلزا، روغن آفتابگردان، سويا و پالم است.
 
به جز خامه قنادي، روغن‌هاي سرخ كردني، صنايع شكلات سازي، ‌بستني و پنير پيتزا نيز حاوي پالم است؛‌روغني كه اگرچه در برخي از محصولات نظير موارد ذكر شده مجوز استفاده دارد اما همچنان خيلي از پزشكان و كارشناسان با آن مخالفند.
 
موافقان و مخالفان
از مخالفان سرسخت روغن پالم دكتر فريدون نوحي رئيس انجمن قلب ايران است. اين پزشك متخصص معتقد است روغن پالم يا همان روغن هسته خرما بيشتر كاربرد صنعتي دارد و اصلاً سالم نيست.
اما به باور برخي ديگر همانند دكتر محمد‌حسين عزيزي عضو هيئت مديره انجمن صنايع غذايي ايران پالم هم يك روغن گياهي است و به طور كلي نبايد بيش از 30 درصد انرژي مورد نياز براي بدن از روغن‌ها تأمين شود چه روغن‌هايي با اسيد چرب ترانس بالا و چه روغن‌هايي با اسيد چرب ترانس پايين.
اين كارشناس صنايع غذايي در گفت‌وگو با «جوان» تصريح مي‌كند:‌ در مجموع صحبت‌هايي كه در رسانه‌ها درباره پالم صورت گرفت خيلي هم صحت ندارد. وي در عين حال كه اسيدهاي چرب اشباع روغن پالم را زياد مي‌داند و همين اسيدها با سلامت افراد ناسازگار هستند اما مي‌افزايد: روغن پالم در همه جاي دنيا مصرف مي‌شود اما به اندازه و روغن صنعتي نيست.
 
دكتر حاجي‌فرجي، رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور معتقد است مصرف همين مقدار روغن نيز موجب بسته شدن رگ‌ها و مشكلات قلبي مي‌شود. عضو هيئت مديره انجمن صنايع غذايي ايران در پاسخ به اين سؤال «جوان» درباره مضرات استفاده از روغن پالم در محصولاتي مانند بستني و شكلات، مي‌گويد: به طور كلي خوراكي‌هايي مانند بستني يا شكلات نبايد زياد مصرف شوند، در غير اين صورت چه پالم موجود در آنها و چه شكري كه دارند مي‌تواند بيماري‌زا باشد.
 
ارتباط پالم با افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي
در آخرين اظهار نظر وزير بهداشت در رابطه با روغن پالم آمده بود: تمام مجوزهايي كه در گذشته جهت استفاده از اين روغن در لبنيات صادر شده بود، باطل شد. البته هدف‌گذاري شوراي عالي امنيت غذا، كاهش مصرف روغن پالم به 30 درصد است كه اميدواريم بتوانيم اين عدد را به ۱۵ درصد برسانيم. با وجود اين، رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور مصرف زياد اسيد پالمتيك را كه 44 درصد روغن پالم را تشكيل مي‌دهد، موجب افزايش كلسترول خون و احتمال وقوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي بيان كرد.
 
مسعود حاجي‌فرجي با بيان اينكه بخش عمده انواع روغن پالم وارداتي به كشور در صنايع غذايي مصرف مي‌شود، مي‌افزايد: نتايج تحقيقات نشان داده است كه مصرف مقادير زياد از انواع نامناسب چربي مي‌تواند باعث افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي و برخي از انواع سرطان‌ها شود، به نحوي كه انواع اسيدهاي چرب اشباع، 9 تا 24 درصد خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد.
 
 
سلامت نیوز: طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستروغن گیاهی یا پالم؟!!!! طعم پالم در 80 درصد خامه‌ها / ارتباط پالم با افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

946

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

3

میهمان آنلاین

24494958

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA