آلودگی‌ آب تهران!!!

مشکلات مربوط به آلودگی آب تهران به نیترات چند سالی است که در پی موج کم‌بارانی‌ها مطرح شده است. این در حالی است که با افزایش جمعیت تهران و برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی برای مصارف شهری، خطر این آلودگی افزایش یافته است.
اما وزارت نیرو در پاسخ به این شبهه، این آلودگی را مربوط به چند سال گذشته دانسته و این توضیح را ارائه داده است: «در چند سال گذشته در نقاط محدودی از جنوب شرق و جنوب غرب تهران افزایش غیرعادی نیترات در آب گزارش شده بود که بر این اساس طرح‌های مختلفی همچون طرح فاضلاب تهران و عملیات انتقال آب از سد ماملو به جنوب تهران در برنامه اجرایی قرار گرفت.»
با این حال بعد از توضیح وزارت نیرو، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با تعدیل سخنان اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: «در بررسی‌هایی که انجام شده، میزان نیترات آب تهران با بالاترین استانداردها تعریف شده است؛ اما در برخی مناطق گاهی به علت کم‌آبی و اضافه کردن آب چاه‌ها ممکن است از میزان استاندارد تخطی‌ شود.»
وضعیت آب تهران چند سالی است که مردم را برای مصرف آب تصفیه‌شده در ابهام قرار داده است؛ ابهامی که محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است با راه‌اندازی کامل خطوط فاضلاب تهران برطرف و شائبه آلودگی آب تهران رفع خواهد شد.
حقانی درباره وضعیت آب تهران و سخنان اخیر مسئولان وزارت بهداشت به «فرهیختگان» این‌طور توضیح می‌دهد: «درمورد سلامت آب تهران مرجع قانونی مشخص، وزارت نیرو و وزارت بهداشت هستند. تشکیلات نظارتی مثل سازمان محیط‌زیست و شورای شهر تهران نیز باید به صورت مرتب بر فرآیند تصفیه آب نظارت داشته باشند.»
این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: «براساس گزارشی که شرکت آب و فاضلاب تهران ارائه داده است، آب تهران سالم است. وزارت بهداشت نیز بارها بر سلامت آب تهران تاکید کرده است. اما با این حال نمی‌توان کتمان کرد که به صورت مقطعی در برخی مناطق آلودگی به نیترات بیش از میزان استاندارد است.»
به گفته او، آب مناطق جنوبی تهران و منطقه چهار بیش از همه در معرض این آلودگی قرار دارند و در شرایطی مثل فصول گرم سال و کاهش بارندگی، این مشکل تشدید می‌شود.
حقانی با بیان اینکه با وجود ساخت 60 درصد از خطوط فاضلاب تهران، تنها 30 درصد آن به شبکه فاضلاب شهری متصل شده است، می‌گوید: «فاضلاب‌ها به چاه‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و آب فاضلاب میزان نیترات آب‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد. زمانی که تصفیه‌خانه‌ها نمی‌توانند میزان آب مصرفی را در زمان‌های کم‌بارانی از آب سدها تامین کنند، از منابع آب زیرزمینی تهران برداشت می‌کنند. اما متاسفانه نیترات با کلر و سایر محلول‌هایی که از آب میکروب‌زدایی می‌کند از بین نمی‌رود و درواقع آبی که به نیترات آلوده می‌شود امکان تصفیه کامل ندارد.»
حقانی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایطی مقطعی که میزان آلایندگی آب زیاد می‌شود نباید به مردم توصیه کرد که برای آب آشامیدنی یا خوراکی خود، از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنند، می‌گوید: «این موضوع ممکن است تبعات اجتماعی داشته باشد و ما امیدواریم به‌زودی شائبه آلودگی با راه‌اندازی کامل تصفیه‌خانه تهران رفع شود.»
 
منبع:روزنامه فرهیختگان
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستآلودگی‌ آب تهران!!!


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5224

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

211

میهمان آنلاین

24506342

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA