تأثیر برداشته‌شدن تحریم‌ها بر بازار دارویی

تحقیقات به عمل آمده در سال های 2013 و مقالات منتشر شده در خصوص ارتباط رشد سرطان ها و افزایش سطح زیر کشت محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) در امریکا، اعتراض شدید و موج تهمت پراکنی متعصبان محصولات تراریخته را به همراه داشته است. چنانچه بدون ارائه هیچ سندی مبنی بر سلامت محصولات دستکاری شده، تنها به گزارشات منتشر شده سازمان بهداشت جهانی و فائو اشاره نموده اند.
 
به گزارش سلامت نیوز طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که در سال 2015 در مجله معتبر Lancet Oncology چاپ شده است، ماده گلایفوسیت یا ماده موثره علف کش راندآپ به لحاظ سرطانزایی در کلاس 2A (احتمالا سرطانزا) قرار گرفته است. یعنی ماده گلایفوسیت (که در 80% محصولات دستکاری شده ژنتیکی دنیا استفاده می شود) بر روی حیوانات سرطانزا می باشد ولی بر روی انسان آزمایش بالینی طولانی مدتی تا به حال صورت نپذیرفته است.
 
انتشار نتایج تحقیقات فوق اتهامات زیادی را متوجه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمانی جهانی غذا و خواربار (فائو) ساخته است و گزارشات آنها در نشست رم در سال 2004 مبنی بر بی خطر بودن گلایفوسیت و همچنین استنادات سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) و آژانس حفاظت محیط زیست امریکا (EPA) را به شدت بی اعتبار نموده است.
 
به طوریکه طی یک نشست مشترک فوق العاده در 18 الی 24 سپتامبر 2015 در ژنو، سازمان بهداشت جهانی و فائو ضمن قبول گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) در خصوص احتمال سرطانزایی گلایفوسیت کمیته ای را با مشارکت همین آژانس جهت بررسی های بیشتر تعین نمود. 
 
منحنی افزایش غیرنرمال شیوع سرطان کبد در امریکا
 
افزایش سرطان کبد در آمریکا به دلیل استفاده از محصولات دستکاری شده ژنتیکی
 
با توجه به گزارش فوق، آیا بهتر نیست مدافعین محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) به جای فرافکنی و جایزه تعیین کردن بر روی عدم سرطانزایی این محصولات اندکی تدبیر و احتیاط را در رفتار و گفتار خود به کار گیرند؟
 
واقعا سلامتی جامعه و نسل های آینده باید اینگونه بازیچه منافع اقتصادی عده ای منفعت طلب قرار گیرد؟ چرا بیوتکنولوژی ممکلت ملعبه دست افرادی شده است که می خواهند بیوتکنولوژی را مساوی محصولات دستکاری شده ژنتیکی تحریف کنند؟
 
امید است با تغییرات جدی که در عرصه مدیران زیست فناوری در راه است، خواستگاه بیوتکنولوژی در کشور دانشکده های علوم زیستی شود و دانشمندان این عرصه با حضور فعال تر، عرصه را بر فرصت طلبانِ سلامت ستیز تنگ سازند و جامعه را از مواهب این فناوری پر قدمت بهره مند نمایند.
 
 
سلامت نیوز: چرا سرطان در آمریکا افزایش یافته است؟


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستتأثیر برداشته‌شدن تحریم‌ها بر بازار دارویی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

2717

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

5

میهمان آنلاین

24478887

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA