بخور و نخورهایی برای سلامت دندان/جلوگیری از پوسیدگی دندان با مصرف سیب و هویج

محمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: برای اینکه متوجه شویم چه مواد غذایی سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند باید به ترکیبات مواد خوراکی و اینکه همراه چه مواد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند دقت کرد، همچنین مدت‌زمان و تعداد دفعات تماس مواد غذایی با دندان‌ها در ایجاد پوسیدگی نقش دارد.
 
جعفری گفت: جالب است بدانیم شکل و فرم مواد غذایی تعیین‌کننده مدت‌زمان تماس آن با دندان‌ها است؛ مثلاً قابلیت چسبندگی مایعات کم است و به‌سرعت از دهان شسته می‌شوند اما خوراکی‌های جامدی مثل چیپس و شیرینی‌ها، زمان بیشتری در دهان باقی می‌مانند یا گرچه بعضی آدامس‌ها قند بالایی دارند اما به دلیل تحریک کردن بزاق و افزایش ترشح آب دهان، از میزان چسبندگی و ضرر کمتری برخوردار هستند.
 
وی افزود: به‌طور کل خوردن مواد غذایی که سبب افزایش ترشحات بزاق می‌شود به‌سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند مثلاً خوراکی‌های تند، جویدن آدامس و مصرف پنیر علی‌الخصوص نوع چدار آن از این نمونه هستند. همچنین مصرف سیب آبدار، هویج، ماست بدون چربی، غذاهای پروتئینی مانند غذاهای دریایی، نوشیدن چای سبز یا سیاه و آب آشامیدنی دارای فلوراید باعث خنثی کردن اسیدهای مخرب و کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.
 
جعفری یادآور شد: کربوهیدرات‌ها به قند تجزیه و توسط باکتری‌های دهان به پلاک تبدیل می‌شوند، پلاک نیز به سطح دندان و لثه چسبیده و باعث پوسیدگی و بیماری‌های دندان و لثه می‌شود پس از مصرف کربوهیدرات‌ها به‌عنوان میان وعده پرهیز کنید و سعی شود مصرف این مواد در وعده اصلی باشد زیرا در وعده‌ای که غذای زیادتری مصرف می‌شود بزاق بیشتر ترشح می‌شود و در نتیجه موادی که به دندان و لثه می‌چسبند راحت‌تر کنده می‌شوند.
 
وی یادآور شد: سبزی‌ها و مواد غذایی که دارای درصد بالایی از فیبر هستند و از کربوهیدرات تخمیر شونده کمی برخوردارند، متوقف کننده پوسیدگی هستند.
 
 وی گفت: در بین ترکیبات غذایی، محصولات لبنی به خاطر دارا بودن کلسیم و فسفر نقش کمتری در ایجاد پوسیدگی و تخریب دندان‌ها دارند، افرادی که کمتر کلسیم مصرف می‌کنند بیشتر دچار بیماری‌های لثه و دندان می‌شوند.
 
جعفری افزود: برای کم کردن اثرات پوسیدگی ناشی از خوردن شیرینی، بهتر است چندین شیرینی در یک‌زمان مصرف و به دنبالش مسواک زده شود تا اینکه در طول روز چندین بار و هر بار یک شیرینی مصرف شود.
 
این متخصص دندان‌پزشکی در پایان گفت: از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، مصرف غذاهای شیرینی را محدود کرده و روزی 2 بار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاخبار hseبخور و نخورهایی برای سلامت دندان/جلوگیری از پوسیدگی دندان با مصرف سیب و هویج


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3814

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

208

میهمان آنلاین

24497825

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA