نماینده دفتر منطقه ای یونسکو درتهران : سواحل ایران از خطرسونامی ایمن نیست

نیلوفر صادقی عصر روز شنبه در مراسم هفتادمین سالگرد سونامی مکران در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: زلزله و سونامی فاجعه باری که در سال 2004 در اقیانوس هند رخ داد موجب جان باختن بیش از 230 هزار انسان و آوارگی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در منطقه اقیانوس هند شد و خسارات اقتصادی به ارزش حدود 14 میلیارد دلار وارد کرد. 
 
وی ادامه داد: به دنبال این فاجعه کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو موظف شد تا نسبت به طراحی و اجرای یک سیستم هشدار و کاهش خطر سونامی در اقیانوس هند اقدام کند. 
 
وی افزود:این سیستم نهایتا پس از هشت سال همکاری بین المللی در 21 مارس 2013 توسط گروه ارائه دهندگان خدمات سونامی که کشورهای استرالیا، هند و اندونزی آن را ایجاد کرده اند به طور کامل راه اندازی و عملیاتی شد. 
 
صادقی تاکید کرد: از آنجا که سونامی ها فراتر از مرزهای یک کشور رخ می دهد، همکاری بین دولتی برای هماهنگی هشدار سونامی، بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی اجتماعی و تقویت ظرفیت های کشورها از طریق انجام تحقیقات علمی، برگزاری کارگاه های آموزشی و توسعه منابع اطلاعاتی بسیار ضروری است. 
 
وی تاکید کرد: با توجه به خطر ناشی از منطقه فرورانش مکران، کشورهای شمال غرب اقیانوس هند تصمیم به تشکیل یک کارگروه منطقه ای گرفتند. این کارگروه تحت نظارت «گروه هماهنگی بین دولتی سامانه هشدار و کاهش اثرات سونامی اقیانوس هند» تاسیس شد و ماموریت آن ارزیابی قابلیت ها و الزامات مورد نیاز برای ارائه خدمات بی واسطه هشدار سونامی و کاهش اثرات آن است.
 
وی ادامه داد: پس از تشکیل اجزای مختلف سامانه هشدار و کاهش خطرات سونامی در اقیانوس هند، گروه هماهنگی بین دولتی توجه بیشتر خود را بر آگاهی و آمادگی اجتماعی برای اطمینان از واکنش مناسب مردم به هشدار سونامی متمرکز کرده است زیرا عموم کارشناسان اعتقاد دارند سیستم های هشدار سونامی تنها در صورتی موثر است که جوامع آسیب پذیر درک مناسبی از هشدار و نحوه واکنش نشان دادن به آن داشته باشند. 
 
نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران افزود: در این زمینه گروه هماهنگی بین دولتی یونسکو پروژه ای را با حمایت کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد با هدف اطلاع رسانی در زمینه سونامی سال 1945 آغاز کرد که خروجی این پروژه روایت شاهدان عینی سونامی سال 1945 در قالب یک کتابچه بوده که توسط مرکز اطلاعات سونامی اقیانوس هند در جاکارتا، اندونزی منتشر شده است که اکنون به زبان اردو، عربی، انگلیسی و فارسی ترجمه شده است. 
 
وی گفت: دو ماه پیش 193 عضو سازمان ملل متحد دستور کار جدید توسعه پایدار را به اتفاق آرا به تصویب رساندند، دستور کار 2030 آینده ای بهتر، امن تر و سبزتر را به همه نوید می دهد.
 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاخبار hseنماینده دفتر منطقه ای یونسکو درتهران : سواحل ایران از خطرسونامی ایمن نیست


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4909

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

44

میهمان آنلاین

24481079

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA