آلودگی صوتی برای حیات‌وحش مضر است

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلودگی صوتی نه تنها مزاحم و مانع آسایش انسان‌ها است بلکه در عین حال می‌تواند تهدیدی برای حیات‌وحش باشد و بدون آنکه هیچ اثر آشکاری از تغییرات فیزیکی بر جای بگذارد، موجب فرسایش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی شود.

کارشناسان حیات‌وحش در آمریکا می‌گویند: آلودگی صوتی نظیر سروصدای ترافیک حتی در حد متوسط هم باعث می‌شود پرندگان مهاجر زیستگاه‌هایی را که توقفگاه آنها هستند، ترک کنند و به مرور زمان احتمال بازگشت آنها به این زیستگاه‌ها بسیار ضعیف می‌شود.

به گفته این کارشناسان، آلودگی‌ صوتی جاده‌ای نیز می‌تواند تاثیرات جدی و گسترده روی پرندگان مهاجر داشته باشد. این تیم کارشناسی برای تفکیک کردن تاثیر مستقل آلودگی صوتی روی پرندگان از سایر تهدیدها همچون تصادفات، اختلال دید و آلودگی‌های شیمیایی، اقدام به طراحی یک آزمایش دقیق کردند. در این بررسی «جاده فانتوم» ایجاد شد؛ یعنی جاده‌ای که تنها از صوت ساخته شده است.

در طول انجام این مطالعه در فاصله سال‌های 2012 تا 2013 میلادی، متخصصان به شمارش پرندگان مهاجری که به این منطقه آمدند، پرداختند و وضعیت جسمی آنها را ارزیابی کردند.

مهاجرت، بازه زمانی استرس‌زایی برای پرندگان است و بنابراین هر گونه صدای غیرقابل پیش‌بینی در توقفگاه‌های طبیعی آنها می‌تواند روی زمانی که صرف تغذیه می‌کنند و در نتیجه روی وضعیت سلامتی‌شان تاثیر بگذارد.

به گزارش «مونگابی»، این تیم کارشناسی دریافتند حدود 31 درصد از پرندگان از «جاده فانتوم» فاصله گرفتند و همچنین پرندگانی که در این فضا باقی ماندند، اغلب دچار کاهش توده بدنی شدند.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگی صوتیحیات وحشپرندگانفرسایشتخریب زیستگاهاختلال دیدآلودگی شیمیایی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3738

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

183

میهمان آنلاین

24497749

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA