مهاجرت اجباری 4 میلیون نفر به خاطر خشک شدن دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه آذربایجان‌شرقی، عیسی کلانتری در جلسه هم اندیشی برای احیای دریاچه ارومیه که با حضور شماری از فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش استان برگزار شد، گفت: دریاچه ارومیه در نتیجه نادیده گرفتن اصول توسعه پایدار خشک شد.

وی افزود: عبارت توسعه پایدار برای اولین بار در زمان دولت اصلاحات به کار رفت ولی عده ای در آن زمان می گفتند که این عبارت، عبارتی غربی و وارداتی است و باید از برنامه های توسعه ای کشور حذف شود!.

وی با اعلام موضع خود در برابر اظهارات دکتر کردوانی تصریح کرد: آقای کردوانی گفته بود که دریاچه ارومیه دیگر خشک شده و باید آن را رها کرد؛ این حرف زمانی درست بود که دریاچه را خود طبیعت خشک می کرد، ولی دریاچه ارومیه را ما انسان ها خشک کرده ایم. ما همه دست به دست هم دادیم و دریاچه ارومیه را خشک کردیم. صدها دریاچه همانند ارومیه را در زیرزمین خشک کرده ایم!.

کلانتری از دو امر داشتن توجیه اقتصادی در فعالیت ها و رعایت اصول زیست محیطی به عنوان دو اصل مهم یاد و اظهار کرد: هیچکس حق ندارد تحت هیچ شرایط و دلیلی به حقوق نسل آینده بشر تجاوز کند. این اصول در مورد دریاچه ارومیه به طور شفاف و واضح نادیده گرفته شد.

وی تصریح کرد: سقف بهره برداری از آب‌های تجدیدپذیر نهایتاً 40 درصد است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از این مقدار از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می کنیم. در حوزه دریاچه ارومیه 70 درصد و در کشور 86 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می شود. ما انتظار پایداری از این توسعه را داریم؟ ما با این وضع انتظار تداوم و ماندگاری خودمان را داریم؟ ما داریم با دست خودمان، خودمان را نابود می کنیم. ما در 50 سال پیش 25 درصد منابع آب تجدید پذیر را نمی توانستیم استفاده کنیم، 50 سال پیش مسئله ای به نام تخریب محیط زیست نداشتیم. امروز با تکنولوژی که قرار بود در خدمت انسان باشد، خودکشی می کنیم. ما داریم با چاقوی جراحی خودمان را می کشیم.

وی ادامه داد: ما با تکنولوژی ریشه تداوم سرزمین هفت هزار ساله را خشک می کنیم. به بهانه افزایش تولید، ب عدم وابستگی، حفظ امنیت ملی، تامین امنیت غذایی و به بهانه اینکه مثلا گردن مان پیش دیگران خم نکنیم و اقتدار ملی داشته باشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: این نتیجه ظاهری بحران در حوزه ایست که 70 درصد منابع آب تجدید پذیرش را مصرف می‌کند. در خراسان رضوی بالای 150 درصد آب‌های تجدید پذیر، در اصفهان و کرمان بالای 120 درصد و در فارس بالای 100 درصد استفاده می شود. چند وقت پیش در دانشگاه مشهد گفتم که با درخت های مشهد عکس یادگاری بگیرید و به آیندگان بگویید زمانی در مشهد هم درخت بود! ما داریم سرزمین خودمان را با دست خودمان نابود می کنیم.

کلانتری با تقدیر از عملکرد دولت تدبیر و امید در توجه به معضل زیست محیطی دریاچه ارومیه ابراز کرد: دریاچه ارومیه جایی است که نمکش روی زمین است و حیات مردم را تهدید می کند و رئیس جمهور هم آگاهانه اعلام کرده است که هر چقدر لازم باشد توسط دولت به امر احیای دریاچه تخصیص داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر دریاچه ارومیه را احیا نکنیم، باید بعداً دهها برابر هزینه احیا، خسارت خشک شدن آن را بپردازیم. وقتی احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت مطرح می شود، یعنی این را درک کرده ایم که اگر برای احیای دریاچه 7 میلیارد دلار هزینه نکنیم، باید برای جبران تبعات آن صدها میلیارد دلار هزینه کنیم.

مهاجرت اجباری چهار میلیون نفر در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه

وی به تبیین تبعات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، کلاً 1.1 میلیون نفر در کشور جابجا شدند ولی متاسفانه در همان هنگام شاهد وقوع برخی ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در بین این مردم بودیم. با خشک شدن دریاچه ارومیه دست کم چهار میلیون نفر مجبور به مهاجرت خواهند بود. کجا و با چه امکاناتی بروند؟

بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و برخی مسئولان دولتی فاصله افتاده است

وی با بیان اینکه آقای روحانی به عنوان یک برنامه‌ریز استراتژیست آگاهانه از احیای دریاچه ارومیه حمایت می کند گفت: در سه ماه آخر سال 93، حدود 450 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد. امسال هم 1950 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است. ما چکار کردیم؟ هنوز برخی از مدیران دولتی ما توجیه نشده اند که باید احیای دریاچه ارومیه درصدر برنامه هایشان قرار داشته باشد.

ی با بیان اینکه بین ستاد احیای دریاچه ارومیه و برخی مسئولان دولتی فاصله افتاده است گفت: سازمانی که در حوزه بحرانی دریاچه ارومیه قرار دارد، اما به وضع دریاچه و برنامه های ستاد احیا بی توجه است و دارد کارهای عادی خود را پیگیری می کند چه جوابی برای مردم خواهد داشت؟.

کلانتری ادامه سخنان خود را خطاب به مدیر کل محیط زیست استان اینگونه ادامه داد: چرا محیط زیست ما مدعی حقابه دریاچه نیست؟ اقای قاسمی باید از استاندار و مدیران حقابه دریاچه را مطالبه کند. چرا کسی اهمیت نمی دهد؟ صبح امروز در جلسه شوراها از بین 500 عضو شوراهای استان فقط 15 نفر در جلسه حضور داشتند؟ مگر شوراها رابط مردم و دولت نیستند؟ به خودشان زحمت نمی دهند که بیایند و برنامه های ستاد احیا را گوش کنند. انتظار داریم کسی از تهران بیاید و دریاچه را احیا کند؟.

آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است


وی گفت: آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و بیشترین آسیب ها و تخریب های خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این استان خواهد بود و تبریز را تبدیل به شهری متروکه خواهد کرد.

کلانتری ادامه داد: دولت هیچ محدودیتی برای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه قائل نشده است. اگر مردم وارد کار نشوند، کار بسیار مشکل خواهد شد. با همت و غیرت می توان دریاچه را احیا کرد. این همت و غیرت در دولت هست، دولت هیچ محدودیتی برای طرح های نجات بخش دریاچه ارومیه قائل نشده و با هیچ درخواست ستاد احیا تا کنون مخالفت نکرده است.

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه هیات دولت موضوعات بسیاری را در دستور کار دارد، با درخواست های ستاد احیا موافقت کرده و حداکثر طی یک هفته مساله در هیات دولت مطرح و تصویب شده است. گله من از مسئولان اجرایی استان‌هاست؛ احیای دریاچه ارومیه در برنامه مسئولین استانی جایگاهی ندارد، فکر می کنند ستاد احیا منبعی برای تامین کسری بودجه دیگر بخش های آن هاست. شهروندان باید توسط سازمان های مردم نهاد توجیه شوند. مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند. دولت وظیفه دارد برنامه های مصوب ستاد احیای را اجرا کند و این مهم را نیز انجام می دهد.

وی اضافه کرد: مردم باید حقوق شهروندی خود را مطالبه کنند و اگر مردم به حقوق خود آگاه باشند، کسی نمی تواند آن ها را به دلیل حمایت از محیط زیست و درخواست احیای دریاچه ارومیه بازداشت کند.

وی تصریح کرد: این دولت از اول پرچم احیای دریاچه ارومیه را در دست گرفته؛ جامعه ای که به حقوق شهروندی سیاسی، اقتصادی خود آگاه نباشند، جامعه ای مرده است. دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه جلوتر ازماست. من 99 درصد اعتقاد قلبی دارم که پس از همه این تلاش ها دریاچه ارومیه می تواند احیا شود؛ چه از نظر اکولوژیکی، چه از نظر زمین شناسی. اما به شرطی که همه افراد مسئول و مردم پای کار بیایند.

وی گفت: ما باید سهم دریاچه ارومیه را برگردانیم. سالانه 2 میلیارد متر مکعب از سهم دریاچه ارومیه در کشاورزی و جاهای دیگر مصرف شده و همین عامل خشک شدن آن است. آن هایی که به دولت احمدی نژاد متصل هستند نمی خواهند دریاچه ارومیه احیا شود .

کلانتری گفت: چرا دریاچه ارومیه خشک شد؟ چرا برنامه های احیا به سرعت اجرا نمی شود؟ چرا گرد و غبارهای نمکی بلند شده؟ چرا بایدفشار خون مردم تبریز 0.1 درصد افزایش پیدا کند؟ چرا بیماری های جدید شیوع پیدا کرده است؟ چرا زنبورهای عسل بی خاصیت شده اند؟ اگر زنبور عسل بی خاصیت شود، بعد از 8 سال کشاورزی هم بی خاصیت می شود. مگر از دولت برای احیای دریاچه ارومیه چه می خواهیم؟ پول هست، اختیارات کامل هست، همین وزارت نیرو که باید در شهریور 100 میلیون متر مکعب از سد بوکان را به دریاچه ارومیه سرازیر می کرد، هنوز دارد مقاومت می کند؛ چرا؟ جالب هست که حجم آب پشت سد هم اکنون 360 میلیون متر مکعب آب است و سال گذشته این مقدار 80 میلیون متر مکعب بوده و با همان مقدار امورات منطقه حل شده، اما با این حال هنوز هم مسئولان وزارت نیرو از رهاسازی آب پشت سد به دریاچه جلوگیری می کنند.

وی تصریح کرد: چطور ممکن است مدیری در برابر مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه مقاومت و سرپیچی کند؟ چرا سهم دریاچه را نمی دهند؟ چرا کارشکنی می کنند؟ در برنامه مدیران منطقه احیای دریاچه ارومیه جایگاهی ندارد.

وی خطاب به مسئولان گفت: چرا با دزدان آب برخورد نمی کنید؟ چرا با کسانی که به صورت غیرمجاز از آجی‌چای آب برداشت می کنند برخورد نمی شود؟ چرا دادگستری استان سکوت کرده و با این تخلفات برخورد نمی کند؟من آذربایجان را و ایران را بیشتر از خودم دوست دارم؛ من حق ندارم خیانت کنم؛ من حق ندارم اهمال کاری کنم. چه شود گفته شود فلانی گذران زندگی اش با آب غیر مجاز است و نباید با او برخورد کنیم؟ تخلف، تخلف است چه فرقی دارد؟.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه " قسم می خورم هر مدیری که در راه احیای دریاچه ارومیه از این به بعد بایستد به مردم معرفی خواهم کرد" اظهار کرد: ما داریم زمان را از دست می دهیم. اگر وضعیت فعلی دریاچه حفظ نشود، دیگر دریاچه ارومیه قابلیت احیا نخواهد داشت

 

منبع : سایت سازمان حفاظت محیط زیست



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمهاجرت اجباری4 میلیون نفرخشکی دریاچه ارومیهاحیای دریاچهگرد و غبار


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2860

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

80

میهمان آنلاین

24496871

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA