شرایط کار کارگران شاغل در محیط‌های به‌شدت گرم و مرطوب

به گزارش ایلنا در روزهای اخیر رطوبت و دمای هوای خوزستان بصورت بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و آنطور که رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند تنها در روز ۱۲ مرداد ماه (یک هفته پیش) میزان دما و رطوبت هوا در شهرستان ماهشهر به ترتیب ۴۲ درجه و ۸۸ درصد بوده است.

جدا از آنکه به روایت رسانه‌های محلی براثر این شرایط آب و هوایی تمامی «کله‌قندی‌هایی» که به عنوان علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها و معابر شهرستان ماهشهر نصب شده‌اند تغییر حالت یافته‌اند، فعالان صنفی کارگری استان خوزستان در تاریخ ۱۱ مردادماه مدعی شدند که شدت گرما و رطوبت هوا باعث شده است تا یکی از کارگران فاز سه پالایشگاه نفت آبادان دچار مشکل تنفسی شود، ادعایی به فاصله چند روز بعد در توضیحات مکتوبی که بصورت جداگانه از سوی مدیریت پالایشگاه آبادان برای ایلنا ارسال شده بود تایید شد.

هرچند به گفته منابع کارگری و مدیریت پالایشگاه آبادان با اقدام به موقع تیم پزشکی هیچ تهدیدی متوجه وضعیت جسمی کارگر مورد نظر نیست اما از آنجا که بالابودن رطوبت و دمای هوا تنها ویژگی محیط پالایشگاه نفت آبادان نیست و کارگران شاغل در سایر محیط‌های مشابه با چنین شرایطی روبرو هستند کارشناسان ایمنی و بهداشت کار تاکید دارند که در چنین شرایطی باید هرگونه مجوز مربوط به فعالیت کارگران براساس شرایط هوایی کارگاه صادر شود.

«غلامحسین عشقی» از کار‌شناسان ایمنی و بهداشت کار در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: کار در فضاهای بسته محیط کاری شامل مقرراتی است که اگر رعایت شود هیچ کارگری دچار گرمازدگی و مسمومیت نمی‌شود و جزو «شرایط حیاتی» به‌شمار می‌آید.

این کار‌شناس ارشد ایمنی در ادامه گفت: «مجوزهای کاری» نخستین گام در اجرای این امر است و نشان‌دهنده آن است که مسئولان ایمنی نسبت به محیط‌کاری که کارگران در آن باید مشغول کار باشند، «اشراف کامل» دارند.

وی صرفه نظر از اتفاقی که در پالایشگاه آبادان رخ داده است بصورت مشخص کار کردن در شرایطی که هم از یکسو میزان رطوبت و دمای هوا بالاست و از سوی مقابل به دلیل وجود گاز‌ها و بخارات سمی امکان مسمومیت تنفسی کارگران وجود دارد نیازمند تمهیداتی است.

وی افزود: طبق مقررات کار‌شناسان ایمنی چنین کارگاه‌هایی باید پیش از فعالیت کارگران از عدم نشتی گازهای مضر سمی و قابل اشتعال، نبود گرد و غبار یا کافی بودن اکسیژن موجود در هوای کارگاه و کافی بودن نور مطمئن شوند و برهمین اساس مجوز فعالیت را صادر کنند.

عشقی در تشریح شرایط کار در فضای بسته گفت: اگر مسئول ایمنی تشخیص دهد که فضا فاقد هوای کافی است باید دمنده‌ای (تهویه) در محیط کار نصب کند که حتی این کار به ایجاد و تعبیه یک airline (تونل هوا) نیز می‌انجامد.

وی در ادامه شرایط ایمن کار در محیط‌های بسته تصریح کرد: ضمن این‌که عملیات تست گاز باید قبل از ورود کارگر به محل و «به‌طور مرتب تداوم» داشته باشد، وجود یک نفر آماده به‌کار (standby man) در خارج از محیط با داشتن بی‌سیم یا پشت در کارگاه نیز ضروری است تا شرایط فرد داخل کارگاه را زیرنظر داشته باشد.

به گفته این کار‌شناس ارشد ایمنی، برای جلوگیری از بروز گرمازدگی در بین افراد نیز باید کارگر هر نیم ساعت به نیم ساعت از محیط خارج شده تا نفسی تازه کرده و از «شربت آبلیمو و آب خنک» بنوشد تا دچار گرمازدگی نشود.

همچنین «شهرام غریب» دیگر کار‌شناس ارشد ایمنی و بهداشت محیط کار در منطقه عسلویه، با بیان این‌که طبق قانون، در شرایط دمای بالای ۵۰ درجه کار بایست متوقف شود، اظهار داشت: به لحاظ اهمیت کار در منطقه عسلویه در عمل ما شاهد اجرای این قانون نیستیم اما بهبود و ایجاد شرایط‌کاری با استانداردهای تعیین و تعریف شده  کار در شرایط بالای آب و هوایی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseهوای محیط‌ کار٬ گرم و مرطوب٬ بروز گرمازدگی٬کارگران شاغل٬ نوشیدنی خنک٬ مسئولان ایمنی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

6998

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

165

میهمان آنلاین

24501009

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA