نشتی لوله‌های آب علت احتمالی حادثه ذوب‌آهن اصفهان

براساس اطلاعاتی که پس از سه روز از حادثه انفجار کنورتور شمار 2 واحد فولاد سازی کارخانه ذوب آهن اصفهان در اختیار خبرنگار ایلنا قرار گرفته است ممکن است ابن حادثه براثر نفوذ آب به داخل سنگ آهن گداخته‌ای که قرار بود در آن روز برای تهیه آلیاژ‌های فولادی مورد استفاده قرار بگیرد؛ اتفاق افتاده باشد.

براساس اخباری که بعد از این حادثه منتشر شد براثر این انفجار سه کارگر به نام‌های «محمد کاظمی»، «عباس حیدری» و «روح‌اللـه حاج حیدری» جان خود را از دست دادند و سه کارگر به نام‌های اکبر خداپرست، مجدید بابایی و غلامعلی خاشعی به شدت مجروح شدند که به گفته مسئولان ذوب آهن اصفهان در حال حاضر مقدمات اعزام آنها به کشور آلمان فراهم شده است. سه کارگر دیگر نیز به نام‌های «حسین ادیبی»، «منصور شریفی» و «احمد رضا مرادی» نیز در جریان این حادثه مجروح شده بودند که بعدا به‌صورت سرپایی مورد معالجه قرار گرفتند.  

درباره این حادثه یکی از کارگران شاغل در کارخانه ذوب آهن اصفهان به ایلنا گفت: تمام حادثه دیگان از کارگران متخصصی بودند که دست‌کم از حدود 3 تا 12 سال در استخدام مستقیم کارخانه ذوب آهن بوده‌اند.

در فرآیند تهیه آلیاژ‌های فولادی پس از آنکه سنگ آهن در کوره بلند ذوب می‌شود به دستگاهی به نام میکسر منتقل و از آنجا به کنورتور منتقل می‌شود.

وی بابیان اینکه در واحد فولادسازی ذوب آهن اصفهان سه عدد کنورتور وجود دارد، گفت: هر کنورتور در اصل ظرف بزرگی است که قسمتی از بدنه بیرونی آن توسط لوله‌های آب پوشیده شده و در داخل آن سنگ آهن مذاب به همراه کربن و سایر مواد آلیاژی براثر دمیده شدن اکسیژن تبدیل به آلیاژ‌های فولاد یا چدن می‌شود.

این کارگر با بیان اینکه لوله‌های آب هم برای خنک‌کنندگی مواد مذاب داخل کنورتور و هم برای تهیه بخار آب مورد نیاز دیگر بخشهای کارخانه مورد کاربری دارد؛ افزود: از قرار معلوم از چند روز پیش لوله‌های آبی که در اطراف کنورتور شماره دو بودند دچار نشتی می‌شوند و در نتیجه ادامه این وضعیت مقدمات حادثه روز پنجشنبه خود به خود فراهم می‌شود.

وی در توضیح چگونگی ایجاد انفجار براثر نفوذ جزئی‌ترین مقدار آب به داخل فولاد ذوب شده؛ گفت: دمای فولاد گداخته آنقدر بالاست که در مجاورت آن آب به دو عنصر تشکیل دهنده هیدروژن و اکسیژین تجزیه شده و در نهایت براثر سوختن این عناصر تولید انفجار می شود.

برپایه این اطلاعات در بامداد روز پنجشنبه که حادثه انفجار کارخانه ذوب آهن اصفهان اتفاق افتاد تمامی کارگران حادثه دیده در بالای کنورتور شماره دو مشغول جداسازی قسمتی از سرباره مئاد مذاب بودند که به احتمال قوی مقداری از این سرباره مذاب پس از افتادن با آبی که از لوله‌های خنک‌ کننده کنورتور به بیرون نشت کرده بود برخورد می‌کند و درنتیجه این حادثه اتفاق می‌افتد.

گفته می‌شود شدت انفجار بامداد روز پنجشنبه ذوب آهن اصفهان به قدری زیاد بوده است که لباس‌های تمامی کارگران حادثه دیده براثر موج انفجار از تن آنها درآمده بود و همچنین باعث شد به‌صورت موقت فعالیت کنورتور شماره دو متوقف شود.

براساس این اظهارات اتفاق روز پنجشنبه پس از آن صورت گرفت که تنها حدود چهار روز از اتمام عملیات بازسازی کنورتور شمار دو و راه‌اندازی آن می‌گذشته است.

به گفته این کارگر ظاهرا به دلیل مشکلات زیست محیطی که به فعالیت کنورتور شماره 2 مروبط می‌شد از حدود یک ماه پیش کارخانه ذوب آهن اصفهان عملیات بازسازی این قسمت را آغاز کرد و در نهایت با همکاری یک شرکت آلمانی توانست چند دستگاه فلیتر را بر خروجی‌های این کنورتور نصب کند.

در این رابطه «مرادیان» از مسئولان  روابط عمومی ذوب آهن اصفهان به ایلنا گفت: در حاضر نمایندگان وزارت کار به اتفاق کارشناسان دادگستری و کارشناسان بازرسی اداره کار اصفهان بررس علل احتمالی حادثه روز پنجشنبه در محل کارخانه حضور دارند و به دلیل حساسیت موضوع تا زمانی که بررسی‌های کارشناسی تمام نشود نه می‌توان احتمالی را از نظر دور داشت و نه می‌توان در مورد چگونگی وقوع این حادثه حرف قطعی زد.

وی افزود: با این حال مشاهده می‌کنیم که زمان وقوع این حادثه تاکنون در شبکه‌های اجتماعی صحبت‌هایی در خصوص چرایی این اتفاق زده شده است که تا اتمام بررسی‌های کارشناسی نمی توان صحت این اظهارات را پذیرفت.

وی بابیان اینکه واقع روز پنجشنبه تاثیری بر فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان نداشته است؛ افزود: در مورد مجروحانی که قرار بود برای درمان به آلمان اعزام شوند نیز تاکنون دو نفر به‌صورت ویژه به تهران اعزام شده‌اند تا مقدمات اعزام آنها به آلمان تکیمل شوند.

وی در مورد وضعیت سومین مجروح بد حال این حادثه گفت که وی هم اکنون در بیمارستان اصفهان بستری است و قرار است به زودی به آلمان منتقل شود.

مرادیان در عین حال افزود: مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان از بعد حادثه روز پنجشنبه درصدد دلجویی از خانواده‌های همه کارگران قربانی این حادثه هستند.

 

منبع : خبرگزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث کارکارخانه ذوب‌آهن اصفهانحادثه انفجارنشتی آب لوله‌های خنک کنندهکنورتورشمار 2کشتهمجروح


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1683

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

12

میهمان آنلاین

24495694

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA