نابودی صدها میلیون‌ هکتار از جنگل‌های جهان تا سال۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار مهر، طرفداران محیط زیست ۱۱ نقطه را در خط مقدم جنگل‌زدایی در جهان شناسایی کرده اند که بیشتر از ۸۰ درصد نابودی جنگل ‌ها در این مناطق رخ خواهد داد.

به گفته طرفداران محیط زیست در صورت ادامه روند فعلی جنگل زدایی در جهان، بیشتر از ۱۷۰ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ نابود خواهند شد. این میزان از نابودی جنگل‌ ها معادل مساحت کشور‌های آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال خواهد بود.

این مناطق شامل آمازون، جنگل‌های آتلانتیک، سرادو در آمریکای جنوبی، سکو دارین در آمریکای مرکزی، حوزه رودخانه کنگو، شرق آفریقا، شرق استرالیا، مکونگ بزرگ در جنوب شرقی آسیا، برونئی، گینه نو و سوماترا خواهد بود.

طبق اعلام این بنیاد، این مناطق که دارای ریسک پایدار و فزاینده جنگل‌ زدایی هستند، محل زندگی جوامع بومی‌ ای محسوب می‌شوند که بقایشان به این جنگل‌ها وابسته است و همین‌ طور زیستگاه گونه‌ های در خطر انقراضی مثل اورانگوتان و ببر محسوب می ‌شوند.

اما این جنگل ‌ها قربانی گسترش کشاورزی، مزارع نخل  و سویا و گسترش مزارع کوچک خواهند شد.

طبق هشدار بنیاد جهانی حیات ‌وحش، شیوه ‌های ناپایدار جمع‌آوری چوب به‌عنوان سوخت، استخراج معادن، کارگاه ‌های احداث سد و دیگر پروژه‌ هایی که پای جاده را به مناطق دورافتاده می‌کشاند از مهم‌ترین دلایل جنگل ‌زدایی در مناطق جدید عنوان ‌شده است.

بر این مبنا گروه حفاظت از محیط زیست فراخوانی برای اقدام در مقابل تخریب این جنگل ‌ها صادر کرده که شامل گسترش و تقویت مناطق حفاظت‌شده، به رسمیت شناختن مزایای جنگل‌ ها، سرعت بخشیدن و تقویت طرح‌ های مشوق برای کشور‌هایی که باعث کاهش گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی می‌ شوند، است.

همین‌طور شعبه انگلستان این سازمان هم کمپینی را راه‌اندازی کرده که هدف آن برطرف کردن نقاط ضعف و جلوگیری از فروش محصولاتی نظیر کتاب و مبلمان در اتحادیه اروپا است که از راه تجارت غیرقانونی چوب ساخته‌ شده ‌اند.

مدیر طرح جنگل‌ های این سازمان می‌گوید: «تصور کنید جنگل‌هایی به وسعت ۴ کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال فقط در کمتر از ۲۰ سال نابود شوند. ما باید چنین ریسکی را که باعث از بین رفتن جوامع و فرهنگ‌ های وابسته به جنگل می‌ شود برطرف کنیم و مطمئن شویم که جنگل‌ ها به ذخیره کردن کربن و تصفیه هوای ما، تولید چوب و فراهم کردن محیط زندگی برای میلیون‌ها گونه ادامه خواهند داد

بررسی‌ های بنیاد جهانی حیات ‌وحش نشان می‌ دهد در صورت متوقف نشدن این روند۱۷۰ میلیون هکتار از جنگل‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ از بین خواهند رفت. بر این مبنا این سازمان هشدار می‌دهد باید جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۲۰ متوقف شود تا از بروز تغییرات خطرناک اقلیمی و سقوط اقتصادی جلوگیری شود.

مشاور ارشد  این بنیاد می‌گوید: «اگر ما خواستار توقف روند از دست رفتن تنوع زیستی و گرمایش جهانی هستیم باید جنگل‌زدایی را متوقف کنیم. در غیر این صورت این موضوع بر کیفیت زندگی همه ما تأثیر خواهد گذاشت. مدیریت پایدار جنگل‌ها سنگ بنای توسعه پایدار، کاهش فقر و آب‌وهوای پایدار در سراسر جهان است

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseبنیاد جهانی حیات ‌وحشجنگل‌های جهاننابودیجنگل زدایی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

4532

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

64

میهمان آنلاین

24505650

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA