ماجرای تزریق مشکل ساز داروی چشمی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رسول دیناروند درباره اقدامات سازمان غذا و دارو پس از اطلاع از مشکل ایجاد شده برای بیماران یکی از کلینیک های چشم پزشکی خصوصی گفت: روز شنبه دهم اسفند ماه توسط چهار تن از پزشکان یک کلینیک چشم پزشکی در تهران ۱۵ تن از بیماران تحت درمان، دارویی با نام تجاری و برند "اوستین" که از جمله محصولات شرکت رش سوئیس است، تزریقی صورت می گیرد. فردای آن روز به دلیل شکایات بیماران که دچار عوارض عفونت حاد چشمی شده بودند سازمان غذا و دارو از جریان آگاه شده و در اولین زمان ممکن دو تن از بازرسان خود را به آنجا می فرستد بازرسان نیز پس از بررسی های که از داروهای موجود، نحوه تامین و تهیه آنها، محل خرید و نحوه تزریق به عمل می آورند نمونه هایی از داروها برداشته به آزمایشگاه کنترل مرجع سازمان ارسال می کنند.

وی گفت: در گزارش کاملی که توسط بازرسان سازمان به دست ما رسیده است احتمال اینکه آلودگی مربوط به دارو نبوده و منشا بیرونی داشته باشد بیشتر به ذهن متبادر می شود دلایل آن نیز مشخص است نخست اینکه داروی مذکور بصورت رسمی وارد کشور شده و دارای برچسب اصالت با شناسه مشخص شرکت رش سوئیس و تولید شده در کشور آلمان است سبقه ورودش نیز مربوط به چند ماه گذشته است. بنابراین اگر مشکلی در دارو وجود می داشت باید نمونه های دیگر آن نیز دارای همین ایرادات می بودند.

رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن دور از ذهن ندانستن وجود نمونه قاچاق این دارو به دلیل گران قیمت بودن برند، اظهار داشت: در گذشته نیز چنین مواردی مشاهده شده است.

وی افزود: اگر چه قریب به یقین داروها مشکلی ندارند اما باید منتظر ارزیابی های آزمایشگاهی عدم آلودگی در چند روز آینده نیز ماند.

دیناروند با بیان اینکه بنا بر گزارشات بازرسان، کلینیک مربوطه دارای شرایط مناسب تزریق این دارو نبوده است، گفت: اگر چه اوستین در چشم پزشکی هم معمول است اما اصل مصرفش در خصوص سرطان های سینه و چند نوع سرطان دیگر است که به دلیل دوز بالایی که دارد بین بیماران مختلف تقسیم می شود.

وی ادامه داد: در این کلینیک چشم پزشکی خصوصی نیز از یک ویال برای ۱۰، ۱۵ و حتی در برخی موارد ۲۰ بیمار استفاده می شده است. لذا شرایط نگهداری، طریقه تزریق و چگونگی کشیدن دارو از سرنگ و...، می تواند در آلودگی داروی مذکور تاثیر بگذارد لذا برای تزریق این دارو باید شرایط کاملا مهیا باشد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید مجدد بر اینکه آلودگی به دارو مربوط نیست، گفت: برای اظهار نظر قطعی بنا بر نتایج آزمایشگاهی باید چند روز صبر کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود که به رغم وجود خطرات و آسیب های جدی، مشکلات حادی برای این بیماران بوجود نیاید.

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseتزریق مشکل سازداروی چشمیکلینیک چشم پزشکیتهرانعفونت چشمی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

6311

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

4

میهمان آنلاین

24500322

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA