تولید جهانی زباله‌ پلاستیکی رو به افزایش است

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج بررسی‌های جدید آشکار ساخت که حدود 299 میلیون تن پلاستیک در سال 2013 میلادی تولید شده که در مقایسه با سال قبل از آن (2012) رشد 4 درصدی داشته است. اما با این حال طرح‌ها و پروسه‌های بازیافت مواد پلاستیکی همچنان ناکافی هستند و بنابراین هر سال میلیون‌ها تن پلاستیک و زباله‌ پلاستیکی در گورستان‌های زباله، دفن یا در اقیانوس‌های جهان انباشت می‌شوند. این آمار حاصل مطالعات انجام شده در انستیتو worldwatch است که در جدید مقاله نشریه آنلاین «ویتال ساینز» منتشر شده است.

از آنجا که مواد پلاستیکیِ پایدار و تهیه شده از نفت خام به تدریج جایگزین موادی چون شیشه و فلز می‌شوند لذا تولید جهانی پلاستیک روند رو به رشدی دارد. آمار نشان می‌دهد امروزه به طور متوسط هر شهروند ساکن اروپای غربی یا آمریکای شمالی هر سال 100 کیلوگرم پلاستیک مصرف می‌کند که عمدتا در قالب بسته بندی‌ها استفاده می‌شوند. در آسیا این آمار به ازای هر نفر 20 کیلوگرم مصرف پلاستیک در سال است که پیش بینی می‌شود با توجه به رشد اقتصادیِ برخی کشورها در این منطقه، این رقم به سرعت افزایش پیدا کند.

طبق مطالعات برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، بین 22 تا 43 درصد از پلاستیک‌های مصرف شده در سراسر جهان در نهایت در گورستان‌های زباله دفن می‌شوند. از سوی دیگر بخش عمده‌ای از زباله‌های پلاستیکی از کشورهای اروپایی، آمریکا و دیگر کشورها که سیستم ثابت جمع آوری زباله دارند به سوی چین سرازیر می‌شود و این کشور آسیایی 56 درصد (به لحاظ وزنی) از زباله پلاستیکی جهان را وارد می‌کند.

شواهد غیرمستقیم نشان می‌دهد که سهم اعظم این زباله‌های وارداتی به چین با تجهیزات و امکانات فنیِ غیراستاندارد، فاقد کیفیت و به صورت خانگی بازیافت می‌شوند و بنابراین هیچ کنترلی بر اساس قوانین حفاظت از محیط زیست روی این روند بازیافت پلاستیک در این کشور صورت نمی‌گیرد که از آن جمله می‌توان به عدم معدوم‌سازی آلاینده‌ها و آب‌های پسماند و آلوده به شیوه‌های استاندارد اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اخبار محیط زیست، همچنین حجمی از زباله‌های نامرغوب نیز بدون اینکه بازیافت شوند در کارخانه‌ها سوزانده می‌شوند که نقش مهمی در تشدید آلودگی هوا دارد چون این کارخانه‌ها فاقد سیستم‌های کنترل آلودگی هوا هستند.

علاوه بر این هر سال 10 تا 20 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌های جهان سرازیر می‌شود که تاثیر چشمگیر در آسیب رساندن به اکوسیستم‌های دریایی و نیز بر جای ماندن خسارت‌های جدی به صنعت شیلات و گردشگری دارد. علاوه بر اینکه هزینه و زمان زیادی نیز صرف پاکسازی سواحل می‌شود.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseزباله پلاستیکیتولید جهانیافزایشبازیافتذفن زبالهکشورهای اروپاییکشورهای آمریکایی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

1235

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

162

میهمان آنلاین

24502353

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA