زیستگاه های حیات وحش هوشمند می شوند

سعید نمکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: اکنون زیستگاه ها به روش سنتی اداره می شوند که بر اساس این طرح قرار است سالانه دو تا سه زیستگاه در طرح هوشمند کردن زیستگاه ها قرار گیرند.

وی افزود: اداره سنتی زیستگاه ها موجب بروز تنش زیاد بین اهالی و محیط بانان می شود که قطعا هوشمند شدن تا حد زیادی از این تنش می کاهد.

وی با بیان اینکه اکنون از سرشماری وحوش تا مقابله با متخلفان و دست اندازان به حریم حفاظت شده به شیوه سنتی انجام می شود گفت: تجهیز محیط بانی ها به سیستم های هوشمند و تجهیزات پیشرفته جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اکنون 10 درصد از مساحت کشور جزو مناطق حفاظت شده در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است که افزایش آن به میزان 17 درصد جزو برنامه های سازمان است، این در حالی است که سازمان برای حفاظت از همان 10 درصد نیز مشکل دارد زیرا هم تجهیزات فرسوده و هم تعداد محیط بانان نسبت به وسعت مناطق کم است.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در راستای حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست باید به آن توجه شود مشارکت بخش خصوصی در این زمینه است زیرا بدون توجه به این موضوع به توسعه پایدار دست نخواهیم یافت.

نمکی گفت: اکنون حدود دو هزار و 700 محیط بان در کشور مشغول به کار هستند که نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کم هستند، بر این اساس هر محیط بان 10 هزار هکتار را پوشش می دهد در حالی که بر اساس استاندارد، هر محیط بان باید 3 هزار هکتار را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که تعداد محیط بان نسبت به منطقه متفاوت است، به عنوان مثال در منطقه خارتوران ( سمنان - شاهورد) که دشت است یک محیط بان می تواند 10 هزار هکتار را پوشش دهد زیرا دید منطقه وسیع است اما منطقه ای مانند دیلمان ( شمال ) که دارای جنگل و تپه است یک محیط بان برای این میزان جوابگو نخواهد بود.

نمکی تاکید کرد: بر این اساس استانداردهای محیط بانی و مناطق حفاظت شده باید بازنگری شوند زیرا ممکن است یک منطقه به علت شرایط جغرافیایی در هر هزار هکتار به یک محیط بان نیاز داشته باشد.

وی افزود: اکنون یکی از مشکلات اساسی سازمان محیط زیست کمبود اعتبار برای تجهیز مناطق است زیرا بیشتر امکانات محیط بانی ها و پاسگاه های مناطق حفاظت شده فرسوده و از رده خارج هستند، این درحالی است که بیشتر متخلفان و متجاوزان به حریم طبیعت با آخرین امکانات و تجهیزات موتوری وارد مناطق می شوند.

نمکی گفت: هر چند امسال افزایش بودجه داشته ایم اما این میزان افزایش فقط برای نگهداری شرایط در وضعیت موجود است و برای توسعه و بهینه کردن امکانات کافی نیست.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseزیستگاه های حیات وحشهوشمندمحیط بانانتعداد کماستانداردکمبود اعتبار


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1027

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

3

میهمان آنلاین

24495038

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA