پیوستن زریوار به تالاب های بین المللی

به گزارش ایرنا، عبدالوحید ریاضی فر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج گفت: اقدام ها و پیگیری های لازم در زمینه ثبت دریاچه زریوار در فهرست تالاب های بین المللی انجام شده و این مهم حداقل تا 20 روز آینده محقق می شود.

وی بیان کرد: دریاچه زریوار مریوان مزایایی که یک تالاب می تواند داشته باشد را دارد.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست کردستان ادامه داد: زندگی و معیشت بسیاری از مردم منطقه به این دریاچه وابسته است و تا زمانی که یک تالاب از بین نرود عمق فاجعه معلوم نخواهد شد، لذا نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.

وی به مشکل وجود فاضلاب های منتهی به این دریاچه اشاره کرد و افزود: اکنون مشکل ما در زمینه فاضلاب های منتهی به دریاچه زریوار مریوان نشات گرفته از ساخت و سازهای غیر مجاز در قسمت ضلع جنوبی زریوار و همچنین شمال شهر مریوان است.

ریاضی فر با اشاره به ستاد احیای نجات بخشی دریاچه زریوار در استان اظهار کرد: در این ستاد اعتباراتی برای ساماندهی فاضلاب های منتهی به دریاچه و جلوگیری از ورود آنها انجام شده و استاندار کردستان نیز تاکید زیادی روی این موضوع دارد و تمام دستگاه های مرتبط را درگیر کرده است.

وی با اشاره به انجام حریم گذاری تالاب و کنترل کیفی آب تالاب افزود: در سطح کشور نخستین استانی هستیم که اقدام به پایش کنترل آب تالاب کرده ایم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان به 29 دی روز هوای پاک اشاره کرد و گفت: با توسعه آلودگی هوا در تهران و تعدادی از کلان شهرها و به خطر افتادن وضعیت زیست محیطی، ستاد اجرایی کاهش آلودگی تشکیل و روز 29 دی در تقویم مناسبت های محیط زیست به عنوان روز هوای پاک و هفته پس از آن به نام هفته هوای پاک نامگذاری شد.

وی اظهار کرد: این روز از سال 74 تاکنون هر سال با یک عنوان نامگذاری شده و شعار امسال هفته هوای پاک ˈدوباره آسمان آبیˈ است و این مهم به عنوان یک موضوع جهانی مطرح است.

ریاضی فر افزود: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه 500 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند لذا باید تلاش های لازم در زمینه جلوگیری از این آلودگی ها بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه استان کردستان نیز از این قاعده آلودگی هوا مستثنی نیست و تحت تاثیر ریزگردهای فرامرزی قرار داریم، بیان کرد: در استان کردستان در رابطه با گازهای آلاینده مشکل خاصی نداریم.

به گفته ریاضی فر از ابتدای سال جاری تا 26 دی در استان 143 روز در وضعیت خوب، 148 روز در وضعیت آلودگی کم و هفت روز نیز در وضعیت هوای ناسالم قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به نصب ایستگاه های سنجش آلاینده های هوا در استان اظهار کرد: هم اکنون دو ایستگاه در میدان آزادی سنندج و محوطه اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قرار دارد و یک ایستگاه نیز در سقز فعال بوده و ایستگاه های بانه و مریوان نیز در حال نصب است.


مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان به عملکرد این اداره کل در 9 ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: نصب و راه اندازی تابلوی تخصصی نمایشگر کیفی هوای محیطی در سنندج، خرید یک دستگاه غبارسنج و راه اندازی سامانه پایش آنلاین، پیگیری شکایات مربوط به آلودگی هوا و پیگیری طرح مدیریت سبز در ادارات استان از جمله فعالیت های انجام شده است.

29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseدریاچه زریوارفهرست تالاب های بین المللیفاضلابآلودگی هوامریوانکردستان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5062

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

194

میهمان آنلاین

24506180

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA