احداث کارخانه زباله سوز بیمارستانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ همه ما زباله را مواد زائدی می‌دانیم که می‌تواند منشاء بروز بسیاری از بیما‌ری‌ها،‌آلودگی زیست محیطی و تأمین کننده خوراک جانوارن موذی باشد،‌ اما ممکن است همه ما ندانیم که می‌توان از این طلای سیاه،‌ با ظاهر ناخوشایند و بوی متعفنی که به همراه دارد «برق» تولید کرد.

تولید برق از طریق سوزاندن زباله‌ها در کلانشهری مانند تهران که روزانه حدود 7 هزار تن زباله در آن تولید می‌شود،‌ هزینه‌های نگهداری و دفع پسماند، خطر آلودگی آب‌های سطحی و میزان آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهد و می‌تواند صرفه اقتصادی بسیاری در پی داشته باشد، اقدام ارزشمندی است که می‌تواند به نگرانی‌های بسیاری از شهروندان و مسئولان زیست محیطی پایان دهد.

زباله‌سوزی بیش از 70 سال سابقه و قدمت دارد و از کشور انگلستان آغاز شده است. زباله‌سوزها ابتدا با هدف کاهش زمین مورد نیاز دفنگاه‌ها توسعه پیدا کردند اما بلافاصله پس از ورود اولین واحدهای زباله‌سوزی تأسیسات تولید و استحصال انرژی هم به این سیستم‌ها افزوده شد. در حال حاضر دو تکنولوژی غالب در زمینه تولید انرژی از پسماند شهری در جهان،‌ زباله‌سوزی در درجه اول و تولید گازهای بیوگاز از دفنگاه‌ها در درجه دوم مورد توجه قرار گرفتند.

شهرداری تهران هم از سال 91 نسبت به احداث کارخانه زباله سوز در تهران اقدام کرد و حالا این پروژه با 97 درصد پیشرفت فیزیکی در حال گذران مرحله تست سرد است و در آینده‌ای نچندان دور رسما کار خود را آغاز می‌کند.

مساحت کم زمین مورد استفاده، عدم وابستگی به شرایط جوی و اقلیمی، سرعت و سهولت دفع پسماند، بوجود آمدن خاکستر پاک قابل استفاده، کاهش سریع حجم پسماند، دفع پسماندهای خطرناک، کاهش هزینه‌های نگهداری و دفع پسماند، کاهش میزان آلاینده‌های هوا و کاهش خطر آلودگی آب‌های سطحی از جمله مزایای زباله‌سوزی است.

* جمع‌آوری و نگهداری 5 تا 10 روزه زباله‌ها در مخازن کارخانه

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران امروز شرایطی را فراهم کرد که خبرنگاران حوزه شهری بازدیدی از آخرین وضعیت کارخانه زباله‌سوزی که در کهریزک واقع شده داشته باشند و با شیوه انجام این کار آشنا شوند.

در آغاز کار زباله‌ها در مخرنی قرار می‌گیرند که قابلیت جمع‌آوری و نگهداری زباله تا حدود 5 تا 10 روز را دارد. زباله‌ها از طریق چنگک‌های جرثقیل جا به جا و به سمت پیت ورودی زباله منتقل می‌شوند. وقتی زباله وارد پیت می‌شود، دو الکتروموتور وظیفه کنترل ورود زباله به کوره اول را دارند. تا این مرحله نیازی به سوخت کمکی وجود ندارد و از این مرحله به بعد زباله‌ها به دلیل گازهای فراوان کربن سوخت را ایجاد می‌کنند.

در کوره اول زباله به گازهایی که پایه کربنی و هیدروژنی دارند تجزیه و به کوره دوم منتقل می‌شود که این کوره هم با ورود هوا همه گازها را می‌سوزاند. درجه حرارت کوره اول 850 تا 1200 درجه است و مهمترین اتفاق در این کوره این است که دیوکسیون (یکی از گازهای خطرناک) در این مرحله کاملا حذف می‌شود. خروجی گاز هم وارد بویلر (دیگ بخار) که حرارات آتش در آن قرار دارد،‌ می‌شود که وظیفه اولیه آن کاهش درجه حرارت خروجی دوم است و آب موجود در آن هم به بخار 400 درجه می‌رسد.

بویلر دو خروجی دارد؛‌ یکی بخار آب است که به سمت تولید برق است و دیگری حرارت و گازهای تولید شده است که نهایتا وارد فیلترهایی با حساسیت بالا می‌شوند و آنچه از دودکش خارج می‌شود کاملا منطبق با استانداردهای زیست محیطی است.

* احداث کارخانه زباله سوز بیمارستانی

مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهردار تهران،‌ در حاشیه این بازدید درباره زباله‌های بیمارستانی،‌ اظهار داشت: در رابطه با زباله‌های بیمارستانی مذاکراتی داشته‌ایم و در صدد هستیم با همکاری وزارت بهداشت کارخانه زباله سوز را با ظرفیت 100 تن زباله بیمارستانی در روز ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه البته با توجه به وجود تکنولوژی‌های جدید می‌توان زباله‌های بیمارستانی را با زباله‌های عادی سوزاند زیرا در این نوع از سوزاندن زباله‌ها،‌حرارت بسیار بالاست، ادامه داد: امیدواریم در همین محل بتوانیم زباله سوز مخصوص زباله‌های بیمارستانی احداث کنیم.

عبدالهی تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان‌ها زباله‌ها رو بی خطر می‌کنند به ما تحویل می‌‌دهند،‌ شهرداری نیز زباله‌های بی خطر را با شرایط خاص و در محیط‌های خاص دفن می‌کند  اما در آینده باید این زباله‌ها نیز سوزانده شوند.

وی افزود: این کارخانه ظرفیت سوزاندن 200 تا 300 تن زباله در روز و تولید 3 مگا وات برق را دارد که کارهای قرداردی آن با وزارت نیرو انجام شده و بعد از راه‌اندازی به شبکه برق شهری وصل می‌شود.

 

 

منبع : خبرگزاری تسنیم

 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکارخانه زباله سوز بیمارستانیاحداثکهریزکتولید برقدفع پسماندتهران


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4647

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

252

میهمان آنلاین

24498658

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA