استاندار گلستان:تجهیزات پیشرفته در جنگل های گلستان نصب می شود

حسن صادقلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون جنگل های پارک ملی گلستان هشت مرتبه دچار آتش سوزی شد که عوامل انسانی و طبیعی مانند خشکسالی علت آن تشخیص داده شده است.

وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی و جمعیت زیاد مسافر در استان، آتش سوزی پارک ملی گلستان از خرداد ماه آغاز شد که نسبت به سال های گذشته زودهنگام بوده است

صادقلو گفت:16 میلیون مسافر از جنگل های گلستان می گذرند از این رو بیشترین بروز آتش سوزی در بخش های شرقی جنگل گلستان یعنی مسیر عبور و مرور مسافران است که متاسفانه برخی از آنها آتش های برپا کرده را به خوبی اطفا نمی کنند که با وزش باد شعله ور می شود.

وی با بیان اینکه در بروز این آتش سوزی ها عمدی بودن را نیز مطرح می کنند افزود: شاید در بروز این آتش سوزی ها نتوان فرد خاصی را به عنوان خاطی معرفی کرد اما واقعیت عمدی بودن برخی اتش سوزی ها را هم نباید نادیده گرفت.

استاندار گلستان ادامه داد: گاهی یک شکارچی متخلف در روند تعقیب و گریز دستگیر می شود و دیگر شکارچیان شاید در اقدامی اعتراضی آتش برپا می کنند، شاید هم برخی روستاییان قبلا از مراتع بخش هایی از جنگل استفاده می کردند و اکنون دیگر به دلیل محدودیت های ایجاد شده از استفاده از آن بخش های محروم شده اند، از این رو اقدام به آتش سوزی می کنند. البته هیچ کدام از این فرضیات را نمی توان علت قطعی تلقی کرد.

وی تاکید کرد: در هشت مرتبه آتش سوزی جنگل های گلستان، چهار مرتبه بالگرد در عملیات اطفای حریق شرکت کرد که حمل تجهیزات و آب جزو کارهای آن بوده است.

صادقلو گفت: در فرایند اطفای حریق یکی از بالگردها بعد از دو سورت پروازی برای سوخت گیری از محل خارج شد که همین مساله را برخی مبنی بر اینکه بالگرد در محل حاضر نشده است پررنگ کردند.

وی تصریح کرد: در سال 89 آتش سوزی بزرگی در جنگل های گلستان رخ داده بود که مسوولان وقت بعد از 4 تا 5 روز مقابله با آتش آنرا رها کردند در حالی که اکنون در تمام هشت مرحله آتش سوزی مسوولان تا آخر وقت در محل حاضر بودند و بعد از 24 ساعت موفق به خاموش کردن آتش شدند.

صادقلو درباره تجهیز امکانات اطفای حریق در استان گلستان گفت: برای این منظور مبلغ 40 میلیارد تومان اعتبار درخواست کردیم و مبلغ بالگردی که برای این منظور در نظر گرفته شده است حدود 18 میلیارد تومان است.

استاندار گلستان تاکید کرد: همچنین یک سری تجهیزات دیگر برای این منظور در نظر گرفته شده است که استخدام نیرو برای رصد مستمر منطقه یکی از آنهاست که برای آن نیز برآورد مالی شده است، البته نصب دوربین در جنگل گلستان نیز جزو بندهای این برنامه است اما تصمیم بر این شد تا زمان نصب تجهیزات از نیروی انسانی برای رصد منطقه استفاده شود.

وی گفت: در نظر است از آخرین تجهیزات روز دنیا برای تکمیل ناوگان اطفای حریق استفاده شود از این رو از برقراری تعاملات بین المللی استقبال می کنیم تا از ظرفیت فناوری های آنها استفاده شود.

استاندارد گلستان اظهار کرد: اکنون در بخش هایی از جنگل گلستان دوربین نصب شده است اما کافی نیست.

14میلیون هکتار معادل هفت درصد خاک کشور را جنگل فرا گرفته است که به دلیل برخی عوامل انسانی از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از هفت هزار هکتار از این جنگل ها در آتش سوخته است.

از ابتدای سالجاری جنگل های پارک ملی گلستان هفت بار دچار آتش سوزی شد که در این مدت بیش از 800 هکتار از جنگل ها و مراتع آن سوخت و خسارات زیادی به عرصه های جنگلی و مرتعی وارد شد.

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستHSEآتش سوزی جنگل هاگلستانتجهیزات پیشرفتهاطفای حریقرصد مستمر


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4829

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

17

میهمان آنلاین

24481000

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA