مسئولیت وقوع انفجار در پالایشگاه‌‌ بر عهده کیست

پس از وقوع چند انفجار در پالایشگاه‌های مواد سوختی طی سال‌های اخیر؛ کارشناسان ایمنی یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادث کار و به ویژه انفجار در پالایشگاه‌ها را نادیده گرفته شدن اصول اولیه ایمنی به دلیل عجله پیمانکاران برای تحویل پروژه‌ها اعلام کردند و پیمانکاران نیز دلیل راه‌اندازی ناقص پالایشگاه‌ها را اعمال فشار از سوی کارفرمای اصلی عنوان می‌کنند.

به عنوان نمونه‌ای از این انفجارها می‌توان به حادثه انفجار پالایشگاه خارک در سال ۸۹ اشاره کرد، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر نشت گاز از مخزن یک میلیون بشکه‌ای در پتروشیمی خارک را عامل این انفجار اعلام کرده بود. در موردی دیگر که در سال ۹۰ هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین‌سازی توسط رئیس دولت دهم درپالایشگاه نفت آبادان رخ داد، انفجار منجر به پخش گازهای سمی و کشته و زخمی شدن تعدادی از کارگران شد.

یک کار‌شناس حوادث ناشی از کار در منطقه ویژه عسلویه وقوع انفجار‌ در پالایشگاه‌ها را به دلیل ضعف نظارت بخش‌های مربوط به کنترل کیفیت (QC) و بخش مربوط به ایمنی و بهداشت کار (HSE) در شرکت‌های پیمانکاری دانست.

«حسن شریفی» درباره مسئولیت وقوع انفجار در پالایشگاه‌‌ها به ایلنا گفت: بررسی کیفیت مربوط به ماهیت درونی ابزار‌ها (به‌طور مثال لوله)، مربوط به بخش کنترل کیفی (QC) است که با استفاده از روش «رادیوگرافی» در شرایط خاصی توسط اعضای گروه انجام می‌شود.

این کارشناس ایمنی در تشریح وظایف بخش ایمنی و بهداشت کار (HSE) ادامه داد: همکاری در تعیین روش‌های ایمن انجام کار و تدوین روش‌های اجرایی تعمیرات و نگهداری به‌ طریق ایمن با لحاظ کردن موازین زیست محیطی بر عهده کار‌شناسان این بخش است.

شریفی با بیان این‌که انتشار گاز سولفید هیدروژن (گاز ترش) فلج بویایی به‌همراه می‌آورد و کارگران را دچار بیماری‌های ریوی می‌کند، تشریح کرد: میزان استاندارد این گاز در هوا را بر اساس حد مجاز کمیته فنی بهداشت حرفه‌ای در سال ۱۳۹۰به ازای هر ۸ ساعت کاری در معرض این گاز بودن۱۰ پی‌تی‌ام - ده میلیونم است، اما از سال ۹۰ به بعد این میزان استاندارد به یک پی‌تی‌ام رسید.

این کار‌شناس رسمی دادگستری در عسلویه در تشریح وظایف بخش کنترل کیفی (QC) اظهار داشت: این بخش با نصب دستگاه اندازه‌گیری میزان گازهای موجود در هوا در بخش طراحی پالایشگاه‌ راه‌اندازی شده و با ازدیاد این گاز در هوا دستگاه هشدار می‌دهد.

وی وظایف دیگر بخش کنترل کیفی (QC) را کالیبراسیون لوله‌ها در بخش بهره‌برداری دانست و اضافه کرد: کالیبره کردن برای اطمینان از خوانش دستگاه از مواد (گازهای منتشره در هوا) و تعیین درستی مقادیر انجام می‌شود.

شریفی تاکید کرد: کالیبراسیون تنها راه برقراری قابلیت ردیابی (گاز – نفت) در لوله‌هاست که باید بطور مداوم توسط واحد بخش مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار و کنترل کیفی در پالایشگاه‌ها کنترل و بازدید شود.

این کار‌شناس ایمنی در خاتمه گفت: عسلویه ۵۰۰ هکتار وسعت و ۷۰۰۰ نفر کارگر دارد اما نیروی حاضر واحد ایمنی، بهداشت کار و کنترل کیفی در محوطه بالغ بر ۲۰۰ نفراند.

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث کاریانفجار در پالایشگاهمسئولکنترل کیفیتQCبهداشت کارعسلویهانتشار گاز


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5671

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

136

میهمان آنلاین

24499683

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA