زباله‌سوزی،‌ متهم فراموش شده!

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز ملی پژوهش‌های جوی آمریکا (NCAR) اعلام کرد: بیش از 40 درصد از زباله‌های جهان در آتش سوزانده می‌شوند و گازهای آلاینده و ذرات معلقی وارد جو می‌کنند که می‌توانند علاوه بر به خطر انداختن سلامت انسان، سبب بروز تغییرات جوی جدی شوند.

در این مطالعه آلاینده‌هایی نظیر ذرات معلق، مونوکسیدکربن و جیوه که از سوزاندن زباله‌ها متصاعد می‌شوند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین دی اکسید کربن نیز به عنوان بیشترین گاز گلخانه‌ای که توسط انسان تولید می‌شود مورد مطالعه قرار گرفت.

از آنجا که سوزاندن زباله‌ها چنین تاثیرات جدی بر سلامت و محیط زیست دارد،‌ این عمل باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد اما حقیقت این است که شدت آلاینده‌های ناشی از سوزاندن زباله‌ها به آژانس‌های زیست محیطی گزارش نمی‌شوند در حالی که سبب آلودگی هوای وسیعی می‌شوند و در نتیجه در حال حاضر هیچ سیاستی برای ساماندهی این فعالیت‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد ریپورت، مسئله آلودگی هوا در جهان جدی گرفته نمی‌شود زیرا هیچ فرد یا نهادی بر سوزاندن زباله‌ها در فضای باز نظارت نمی‌کند.

«کریستین ویدینمایر»،‌ سرپرست اصلی این مطالعه و محقق NCAR با بیان مطلب فوق افزود: سوزاندن کنترل نشده زباله منبع اصلی آلودگی‌های آب و هواست که باید مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد.

«ویدینمایر» و همکارانش برآورد کردند سالانه یک میلیارد و 100 تن معادل 41 درصد از زباله‌های جهان به صورت مهار نشده در آتش سوزانده می‌شود که این اتفاق بیشتر در کشورهای در حال توسعه‌ای که امکانات بازیافت زباله مناسبی ندارند رخ می‌دهد. کشورهای چین، هند، برزیل، مکزیک،‌ پاکستان و ترکیه متهم اصلی تولید بالاترین میزان آلاینده‌های ناشی از سوزاندن زباله هستند.

در مجموع 29 درصد از ذرات معلق، 10 درصد از آلودگی‌های جیوه‌ای و 40 درصد از آلاینده‌های گازی با عنوان هیدروکربن‌های چندحلقه‌ای آروماتیک (PAHs) از سوزاندن زباله‌ها ناشی می‌شوند که این آلاینده‌ها عامل اصلی بیماری‌های جدی، کاهش عملکرد ریه‌ها، اختلالات عصبی، سرطان و حملات قلبی هستند. جزئیات کامل این مطالعه در مجله «علم و فن‌آوری محیط زیست»‌ منتشر شده است.

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseزباله سوزیانتشار آلاینده هاآلودگی هواذرات معلقجیوه


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

4227

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

9

میهمان آنلاین

24492724

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA