سال بدون شکار غیرمجاز در نپال

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که در نخستین روز جهانی حیات وحش اعلام شد که جهان شاهد رشد چشمگیر در شکار غیرقانونی فیل و کرگدن بوده، اداره حفاظت از پارک‌های ملی و حیات وحش نپال (DNPWC) که یکی از اعضای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز محسوب می‌شود اعلام کرد که آخرین مورد گزارش شده از شکار کرگدن در این کشور به 16 فوریه سال 2013 میلادی باز می‌گردد.

«بهادر پاندی»، مدیرکل DNPWC گفت: این یک دستاورد بسیار بزرگ برای نپال محسوب می‌شود چرا که طی یک سال گذشته هیچ کرگدن، ببر یا فیلی در این کشور کشته نشده است. این مساله همچنین نشان‌دهنده‌ تعهد این کشور در سطح ملی برای کنترل جرایم مرتبط با حیات وحش در نپال است.

بهادر پاندی این موفقیت را حاصل تلاش‌های دسته جمعی و مستمر تمام نیروهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعال در بخش حفاظت از طبیعت نپال خواند. احیای موفق جمعیت کرگدن‌ها به ویژه در نپال حاصل اجرای وعده‌های جدی دولت برای حفاظت از حیات وحش و پیاده کردن موثر برنامه‌های حفاظتی است که در آن شرکای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در این مدل موفق حفاظتی گردهم آمده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه رسمی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، شکار و تجارت غیرقانونی حیات وحش از سال 2005 میلادی که صلح در نپال برقرار شد به ندرت رخ داده است. دولت نپال همچنین به تازگی کمیته‌ای را در سطح ملی مامور کنترل جرایم مرتبط با حیات وحش کرده است که این کمیته از بخش‌های مختلف نظیر ارتش و پلیس نپال، اداره تحقیقات مرکزی، جامعه مدنی و مقامات عالی‌رتبه‌ دولتی در بخش حفاظت از طبیعت تشکیل شده است. این آرایش باعث شد تمام بخش‌های ذینفع با همکاری هم در کنترل جرایم محیط زیست فعالیت کنند. بنابراین گزارش، تنها در سال 2013 میلادی مقامات قانونی بیش از 700 مجرم حیات وحش را در نپال دستگیر کردند.

با وجود موفقیت اخیر، این شمار گسترده دستگیری‌ها نشان می‌دهد که نپال همچنان از کانون‌های اصلی ترانزیت و تجارت اعضای بدن گونه‌های در معرض خطر به شمار می‌رود. بنابر اعلام DNPWC، حد فاصل فوریه 2013 تا فوریه 2014 میلادی، پلیس و سایر مقامات موفق به توقیف 1200 گرم استخوان ببر، دو شاخ کرگدن ، یک پنجه کرگدن، شش پوست پلنگ و 11 پوست پاندای قرمز شدند.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseنپالسال بدون شکارغیر مجازکرگدنفیلببراتحادیه جهانیحفاظت از طبیعتDNPWC


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

591

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

123

میهمان آنلاین

24501709

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA