شناسایی گازهای جدیدِ مخرب لایه اوزون

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از تشدید نگرانی‌ها در مورد افزایش قطر سوراخ لایه اوزون، تولید گازهای «کلروفلوئوروکربن» (CFC) که در تخریب بیشتر این لایه محافظ زمین نقش داشته‌اند از اواسط دهه 1980 میلادی محدود شد اما منشا گازهای مخربی که به تازگی شناسایی شده‌اند و ساختاری شبیه به کلروفلوئوروکربن‌ها دارند هنوز ناشناخته است.

اکنون کارشناسان دانشگاه آنجلیای شرقی چهار گاز مصنوعی جدید را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند موجب تخریب لایه اوزون شوند و از منابع ناشناخته‌ای وارد اتمسفر می‌شوند. سه نمونه از این گازها از نوع گازهای کلروفلوئوروکربن هستند و گاز چهارم نیز نوعی گاز «هیدروکلروفلوئوروکربن» است که می‌تواند فرسایش لایه اوزون را تشدید کند.

«جوهانس لائوب»، محقق ارشد این مطالعه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این چهار گاز تا دهه 1960 میلادی در اتمسفر موجود نبوده‌اند و به همین دلیل فرض بر این است که آ‌نها ساخته دست بشر هستند.

کارشناسان با آزمایش روی ذرات برف‌ در نواحی قطبی به وجود این گازها در اتمسفر پی بردند. به گفته آنان گازهای متصاعد شده از برف‌های دائمی در مناطق قطبی در واقع یک منبع طبیعی برای بررسی تمام اتفاقات جوی است که طی 100 سال گذشته در اتمسفر زمین رخ داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، لائوب همچنین گفت: وجود این چهار گاز در لایه اوزون نگران‌کننده است چون به تخریب بیشتر این لایه می‌انجامد و همچنین انجام آزمایش‌های بیشتر برای شناسایی منشا تولید آنها ضروری است.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseلایه ازنگازهای مخربجدیدشناساییمصنوعیکلروفلوئوروکربنتخریبهیدروکلروفلوئوروکربن


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

814

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24494825

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA