وجود احتمال خشکسالی در جنوب کشور

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور گفت: از اول مهر تا اول بهمن کل بارش کشور 86.52 میلی‌متر بود و با توجه به بارندگی 44.62 میلی‌متری پارسال حدود ۲ برابر شده است اما بارندگی در مناطق جنوبی کشور کم است و احتمال خشکسالی وجود دارد. عباس رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: از اول مهر تا اول بهمن سال جاری کل بارش سطح کشور 86.52 میلی‌متر بوده است و سال گذشته طی همین مدت یعنی از اول مهر تا اول بهمن این میزان 44.62 میلی‌متر بوده است ضمن اینکه میانگین بلند‌مدت هم حدود 102 میلی‌متر است. وی ادامه داد: بنابراین 85 درصد در کل کشور نسبت به شرایط نرمال بارندگی داشته‌ایم و 15 درصد کمبود بارش داریم. کمبود بارش از 40 تا 70 درصد در استان‌های جنوبی کشور رنجبر افزود: در این میان استان‌های ایلام، هرمزگان، کرمان، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی و فارس به میزان 40 تا 70 درصد کمبود بارش دارند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور عنوان کرد: به طور مثال استان ایلام 69 درصد کمبود بارش دارد. کمبود بارش این استان قابل ملاحظه است یعنی این استان‌ها ۳۰ تا 60درصد شرایط نرمال خود بارش دریافت کرده‌اند بنابراین نوار غربی و نیمه جنوبی منهای جنوب شرق سیستان و بلوچستان که وضع خوبی از لحاظ بارش دارند، کل نیمه جنوبی کشور کمبود بارش دارد. انتظار جبران کمبود بارش در مناطق جنوبی را نداریم رنجبر گفت: انتظار داریم از اوایل هفته آینده بارش‌ها به شرایط معمول خود بازگردد و بارش‌هایی در کل کشور از جمله مناطق جنوبی کشور خواهیم داشت اما انتظار جبران کمبود بارش در مناطق جنوبی را نداریم و احتمال وقوع خشکسالی را در این مناطق وجود دارد. در 2 ماه آینده بارش در شمال غرب کشور در حد نرمال است وی درباره میزان بارش‌ها در دو ماه پایانی سال گفت: انتظار داریم بارش‌ها در نیمه جنوبی از 10 روز دیگر به شرایط نرمال بازگردد و تا این 10 روز کمبود بارش را داریم ولی از اوایل هفته آینده بارش‌ها به شرایط نرمال خود بازمی‌گردد. وی گفت:‌انتظار داریم کمبود بارش همچنان در نیمه جنوبی کشور محسوس باشد اما در قسمت‌هایی از جمله شمال غرب کشور بارش‌ها در حد نرمال و برای ماه‌های بعدی گرایش جزئی به سمت بیش از نرمال را پیش‌بینی می‌کنیم. رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور عنوان کرد: برای بقیه کشور فعلاً انتظار نداریم که بارش در این ۲ ماه آینده شرایط بیش از نرمال را داشته باشد.

استان‌های واقع در حاشیه البرز وضعیت بارشی خوبی دارند رنجبر درباره وضع بارش در تهران طی سال جاری گفت: تهران وضعیت خوبی از لحاظ بارش دارد و استان‌های واقع در حاشیه البرز از جمله تهران، سمنان، خراسان رضوی و قزوین وضعیت خوبی از لحاظ بارشی دارد و تاکنون تهران ۲ برابر شرایط نرمال بارش دریافت کرده است و چون بارش‌ها بیشتر به صورت برف است، دامنه‌های البرز مشکلی ندارد ضمن اینکه طی ۲ ماه آینده هم، بارش‌ها در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود بنابراین کمبود بارش برای این مناطق پیش‌بینی نمی‌شود. بارندگی پاییزی تهران امسال ۲ برابر پارسال وی عنوان کرد: وضعیت بارش در تهران خیلی بهتر از سال‌های گذشته بوده و بارش کل کشور هم بهتر از سال گذشته بوده است پس امسال ۲ برابر شرایط سال گذشته بارش دریافت کرده‌ایم اما بارش پاییز امسال خیلی بهتر از بارش پاییز سال گذشته بوده است. رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور خاطرنشان کرد: اما بارش‌های زمستان امسال در حد نرمال است و البته پارسال در فصل زمستان بارش بیش از حد نرمال را داشته‌ایم بنابراین امسال یک مقدار بارش در فصل زمستان از پارسال کمتر است.

 

منبع : رفنا




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5395

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

235

میهمان آنلاین

24499406

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA