ابتکار: ارتباط بین آلودگی هوا و انواع بیماری ها از جمله سرطان تقریبا قطعی است

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معصومه ابتکار صبح پنجشنبه در برنامه ویتامین 3 ، اظهار داشت: تحقیقات نشان داده منشا بسیاری از بیماری ها، آلودگی هوا و همینطور زمینه را برای بروز بیماری در افراد مستعد فراهم می کند.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران، گفت: تاکنون گام های موثری در این زمینه برداشته شده که باید با مشارکت مردم اقدامات لازم جهت منشا این بیماری ها برداشته شود.

معاون رییس جمهوری گفت: بهترین راه حل برای مقابله با آلودگی هوا، مهار منابع تولید آلاینده است. خودرو و سوخت غیر استاندارد اصلی ترین منابع تولید آلاینده در کلانشهر ها به ویژه پایتخت است.

ابتکار اظهار داشت: در چند سال گذشته بنزین کاملا غیراستاندارد و خطرناک استفاده شده ضمن آنکه متاسفانه تولید بنزین و خودرو با فناوری روز پیش نرفته است.

وی به وجود حجم انبوهی از خودروهای فرسوده در تهران اشاره کرد و گفت: خودروهای فرسوده پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ باید جمع آوری شوند که طرح جمع آوری آنها با سرعت بیشتری عملیاتی خواهد شد.

ابتکار گفت: براساس قانون شماره گذاری خودروها و ضوابط معاینه فنی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست است از این رو تا خرداد سال 93 به خودروسازان مهلت داده شد محصولات خود را طبق استاندارد یورو 4 تولید کنند.

وی درباره سوخت یورو 4 نیز گفت: متاسفانه در چند سال گذشته بنزینی غیراستاندارد و خطرناک در پالایشگاههای پتروشیمی تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت که سازمان حفاظت محیط زیست با صراحت از دولت و وزارت نفت خواست تولید و توزیع این نوع سوخت در کشور متوقف شود.

معاون رییس جمهوری درباره سوخت گازوئیل گفت: سوخت گازوئیل استاندارد نیست و میزان گوگرد آن از 7 تا 9 هزار PPM گزارش شده است.

وی ادامه داد: یک منبع آلاینده دیگر نیروگاه ها هستند که در زمستان به بهانه کمبود گاز از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کردند که شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و قزوین به شدت تحت تاثیر آلایندگی مازوت قرار می گرفتند.

ابتکار تاکید کرد: این تعهد را از سازمان های ذیربط گرفتیم تا سوخت پاک برای نیروگاه ها تامین شود.

وی گفت: اصلاح الگوی حمل و نقل عمومی در سطح کلانشهرها به ویژه تهران باید جدی گرفته شود و استفاده از خودرو های برقی نیز می تواند راه حل مناسبی برای کاهش آلودگی هوا باشد.

** امواج باید تحت ضوابط استاندارد انتشار یابند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: امواج باید تحت ضوابط استاندارد و نظارت دقیق انتشار یابند که وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی، سازمان مقررات رادیویی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست باید نظارت کافی بر این امر داشته باشند.

ابتکار گفت: برای بحث پارازیت ها و امواجی که در ماهواره اختلال ایجاد می کنند نیز کارگروهی در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تشکیل شده که اعضای آن در حال بررسی موضوع هستند اما هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده اند.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: تمام امواج از هر منبعی که منتشر می شود باید تحت ضوابط استاندارد و نظارت دقیق قرار گیرد

ابتکار گفت: دستگاههای نظارتی وظیفه دارند این موضوع را به دقت بررسی و نتیجه آن را به مردم اعلام کنند و این بررسی ها همچنان ادامه دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این سازمان تاکید دارد هر فعالیت توسعه ای باید با نظارت دقیق صورت گیرد

 

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی  (ایرنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگی هواسرطانسوخت غیر استانداردمعاینه فنیکلان شهر هاکمبود گازکارخانه هامازوتتهرانامواج


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2896

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

99

میهمان آنلاین

24496909

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA