خطر افزایش بیماریهای غیرواگیر در کشور, پیامدهای تغییر الگوی غذایی ایرانیها

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر زهرا عبدالهي افزود: تغيير در الگوي مصرف غذايي زمينه ابتلا به بيماريهاي غيرواگير مانند بيماريهاي قلبي و عروقي، سكته‌هاي مغزي، ديابت، فشارخون، چربي خون و انواع سرطانها را فراهم كرده است.

وي مصرف بي‌رويه مواد قندي و شيريني‌ها، غذاهاي چرب و انواع روغن ها و غذاهاي شور و پرنمك كه بيشتر از مقدار توصيه شده مصرف مي‌شود را از مهمترين عوامل ابتلا به بيماريهاي غيرواگير عنوان كرد.

عبدالهي گفت: 40 درصد مردان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقي و در بعضي گروههاي سني در مردان 45 تا 55 ساله اين رقم به 57 درصد مي‌رسد.

وی افزود: عادات و رفتارهاي غلط غذايي در مردان مانند مصرف فست‌فودها، مصرف بيش از حد نوشابه‌هاي گازدار و قندي و همين طور مصرف غذاهاي شور باعث بروز چاقي و اضافه وزن در آنها شده است در نتيجه فشارخون بالا را سبب مي‌شود.

وی در ادامه گفت: مصرف غذاهاي نامناسب مانند فست فودها و غذاهاي پرنمك از جواني شروع می شود كه اين خود عامل خطر مهمي براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و فشارخون در مردان است.

ضرورت گنجاندن مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی

عبدالهي با تأكيد بر اينكه مردان بايد روزانه به اندازه كافي سبزي و ميوه مصرف كنند گفت: مصرف ناكافي ميوه، سبزيجات، سالاد، به خصوص در مردان 31 درصد ايسكمي قلبي و 11 درصد سكته‌هاي مغزي را سبب مي‌شود.

مدير دفتر بهبود تغذيه با بيان اينكه عدم تحرك و استعمال دخانيات، خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را چند برابر مي‌كند، افزود: علاوه بر عادات غذايي نامناسب، ورزش نكردن و استفاده از سيگار يا قليان، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، فشارخون و سكته مغزي را افزايش مي‌دهد.

وي افزود : 30 درصد مردان فعاليت جسماني كمي دارند كه بايد با  روزانه 30 دقيقه پياده‌روي تند و افزايش فعاليتهاي بدني، اين مشكل را برطرف كنند.

توصيه‌هاي تغذيه‌اي برای كاهش بيماريهاي قلبي و عروقي سكته‌هاي مغزي

عبدالهي با تأكيد بر ضرورت استفاده روزانه از 5 گروه غذايي اصلي گفت: 5 گروه غذاي اصلي شامل: نان و غلات، سبزيجات، ميوه‌ها، گوشت (بويژه گوشت سفيد مانند مرغ و ماهي) وحبوبات ، شير و مواد لبني مي‌باشدكه بايد به مقدار توصيه شده و روزانه مصرف شوند و از شير و لبنيات كم چرب (كمتر از 5/2 درصد چربي) استفاده شود.

وي افزود: ترجيحاً از نان‌هاي سبوس‌دار مثل نان سنگك و جو كه در مقايسه با نان‌هاي ديگر هم فيبر بيشتري دارند و هم سبب كاهش جذب مواد قندي و چربي مي‌شوند، استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأكيد كرد: به جاي غذاهاي سرخ شده و چرب از غذاهاي آب پز، بخارپز و تنوري كه چربي كمتري دارند استفاده شود، علاوه بر اين آقايان از مصرف خامه، سرشير، كره و كله پاچه بپرهيزند و يا مصرف اين غذاها را محدود كنند.

وي با اشاره به حذف نمكدان از سفره‌ها گفت: آقايان همچنين مصرف فست‌فودها مانند سوسيس، كالباس، پيتزا، غذاهاي كنسروي و غذاهاي آماده را نيز محدود كنند و به جاي استفاده از نوشابه‌هاي گازدار از نوشيدني‌هاي سالم مثل آب و دوغ كم نمك و بدون گاز استفاده كنند.

عبدالهي تاكيد كرد: به جاي استفاده از قند با چاي مي‌توان از كشمش و خرما به مقدار كم استفاده کرد.

وي با اشاره به اينكه عادات صحيح غذايي را از كودكي بايد ايجاد كرد، گفت: اگر بتوانيم از دوران كودكي با استفاده ازتهيه غذاي سالم در خانه يك الگوي صحيح را به فرزندانمان بياموزيم، اين عادات درست به تدريج در جامعه به يك فرهنگ تبديل شده و در آينده جامعه و كشور با نسلي سالم‌تر، و كاهش انواع بيماريها از جمله بيماريهاي قلبي و عروقي، فشارخون، سكته مغزي، كلسترول بالا، ديابت روبرو خواهد بود و مسلماً پيشگيري از درمان مقرون به صرفه‌تر، سهل‌تر و عاقلانه‌تر است.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseبیماری های غیر واگیرافزایشالگوی غذابیماری های قلبیایرانیروغن هاغذاهای شورجاقینوشابه ها


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

409

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

6

میهمان آنلاین

24501527

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA