کنفرانس ملی مدیریت بحران در تهران برگزار می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ˈسید عباس جزایریˈ روز شنبه در یک نشست خبری افزود: در برگزاری این سمینار وزارتخانه های نفت، نیرو، معدن و تجارت، ارتباطات، بهداشت، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان امداد و نجات، حفاظت از محیط زیست، آب و فاضلاب کشور و صدا و سیما همکاری دارند.

وی با اشاره به وقوع زلزله در استان های گیلان و زنجان اواخر خردادماه 1369 و تخریب بیش از 300 روستا و جان باختن بیش از 14 هزار و 600 نفر، افزود: در گذشته هیچ گونه مقرارت خاصی برای حوادث و سوانح پیش بینی نشده بود در حالی که ایران جز 10 کشور بلاخیز دنیا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بیشترین سوانح در قاره آسیا به وقوع می پیوندد، گفت: در دنیا شش کشور آسیب پذیر وجود دارد که ایران جزء این شش کشور است و از بین 40 پدیده ای که در دنیا ثبت شده 31 پدیده در کشور ما اتفاق افتاده است.

جزایری اضافه کرد: هر سه تا پنج سال یک بار در ایران یک زلزله رخ می دهد هر چند این رقم تقریبی است چرا که بعد از زلزله گیلان و زنجان در سال 75 زلزله هایی در خراسان شمالی، اردبیل و خراسان جنوبی رخ داد.

رئیس کنفرانس ملی مدیریت بحران و اچ اس ای در شریان های حیاتی، صنایع و مدیریت شهری اضافه کرد: وقوع زلزله بم در دی ماه سال 82 از آسیب پذیرترین زلزله ها بود که با بزرگی 7/6 ریشتری با طول زمانی 12 ثانیه و عمق هفت تا هشت کیلومتری زمین بیش از 30 هزار نفر را به کام مرگ فرو برد.

جزایری با اشاره به قوع زلزله لرستان در سال 85، اظهار داشت: این زلزله به مسوولان به منظور توجه به موضوع پیشگیری و آمادگی در برابر زلزله هشدارهایی داد.

وی وقوع سیلاب ها را از دیگر بلایایی برشمرد که در ایران اتفاق می افتد به گونه ای که در بهمن ماه سال 1370، 12 استان کشور را دچار خسارات بسیاری کرد و بیش از پنج هزار نفر تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتند.

جزایری با اشاره به وقوع خشکسالی به عنوانی یکی از بلایایی که ایران با آن موجه است، گفت: در طول 32 سال گذشته از هر دو سال، یک سال با خشکسالی مواجه بودیم، چرا که سیل و زلزله دو روی سکه هستند هر زمانی که خشکسالی اتفاق می افتد بلافاصله بارندگی کم شده و شاهد وقوع ناگهانی سیل بوده ایم.

وی ادامه داد: برای داشتن یک سال خوب که با خشکالی مواجه نباشیم، لازم است تا در کشور 250 میلی متر بارندگی داشته باشیم در حالی که در دنیا این میزان باید 700 تا 750 میلی متر باشد.

جزایری اضافه کرد: اگر در پاییز 60 میلی متر، در زمستان 120 میلی متر، در بهار 60 میلی متر و مابقی بین 20 تا 40 میلی متر بارندگی داشته باشیم، در آن صورت یک سال خوب را به لحاظ بارندگی شاهد خواهیم بود در غیر این صورت بسیاری از کشت های ما که دیمی است با خشکسالی مواجه می شود.

وی با اشاره به تدوین قانون و آیین نامه برای مقابله با حوادث طبیعی در کشور، گفت: بعد از وقوع زلزله های گیلان و زنجان در سال 69 آیین نامه و قوانینی در این زمینه با بررسی وضعیت 18 کشور دنیا از جمله بنگلادش، پاکستان، چین، هند، ترکیه، سوریه و ژاپن تهیه و تدوین شد و ستاد سوانح طبیعی با عضویت 12 نفر از وزرا و با ریاست وزیر کشور تشکیل شد.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی اضافه کرد: در سال 80 قانونی در این زمینه نوشته شد و در سال 82 آیین نامه آن به تصویب هیات وزیران رسید که در پنجم دی ماه همان سال زلزله بم اتفاق افتاد.

جزایری با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران کشور گفت: این ستاد در زمینه های آمادگی، مطالعه، تحقیق، ارایه راه کارهای مناسب، بازسازی و بازتوانی مناطق آسیب دیده فعالیت می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دولت نهم و دهم با همکاری شبکه بانکی کشور بیش از دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در روستاهایی که سانحه خیز است، ساخته شد و با این اقدام در واقع سالانه بین 200 تا 500 هزار واحد مسکونی احداث شد.

جزایری گفت: در یک دهه گذشته شهرداری تهران به منظور کاهش خطرپذیری محلات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران را راه اندازی کرد.

وی احیای بافت های فرسوده در مناطق 10 و 15 شهر تهران، آموزش امداد و نجات در محلات، ایجاد سرپناه و محل اسکان اضطرای، ایجاد سوله برای ارایه خدمات اولیه در زمان بحران به آسیب دیده ها، ایجاد تجهیزات وسیع در شبکه های آبرسانی، گاز، برق و ایجاد تونل برای هدایت سیلاب ها را از اقدامات شهرداری تهران برای کاهش میزان خسارات برشمرد.

 

 

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکنفرانس ملیمدیریت بحرانصنایعمدیریت شهریخشکسالیزلزلهحوادث طبیعیتهراندی ماه


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8096

تعداد اعضا

2447

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

5

میهمان آنلاین

24490945

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA