سکوت کنید تا رضایت بگیریم ، درخواست معاون رئیس‌جمهور از فعالان محیط‌زیست

معاون رئیس جمهور با حداقل کلمات، سعی کرده به جامعه مخاطبان خود بفهماند که هنوز در پس پرده، مشغول رایزنی با عالی ترین مقامات کشور است. کسانی که می توانند پرونده قصاص محیط بانان را مجددا به جریان انداخته و یا سعی کنند با پرداخت دیه مورد مطالبه صاحبان خون و کسانی که به دست این محیط بانان کشته شده اند، رضایت آنها را به دست بیاورند

ابتکار در آخرین پست صفحه خود چنین نوشته: "از ابراز نگرانی شما در خصوص محیط‌بانان تشکر می‌کنم و چند نکته: خبر انتشاریافته کامل نیست. انتشار کامل اخبار مربوط به مشکلات حقوقی و قضایی می‌تواند به ضرر محیط‌بان باشد. سازمان با تمام توان در سطوح مختلف وارد موضوع شده و اینجانب هم رایزنی و پیگیری‌هایی در سطح عالی داشته‌ام.
راه حل این مسائل که متأسفانه به دلایل مختلف رخ داده پس از حضور و دفاع قوی در فرآیند قضایی، جلب رضایت اولیای دم است و طرح رسانه‌ای و ایجاد جریان شبکه اجتماعی در این مرحله می‌تواند به ضرر این موضوع تمام شود."

این یادداشت در حالی نظرات موافق و مخالف زیادی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است که هفته گذشته رای دیوان عالی کشور در نقض حکم قصاص یکی از محیط بانان به نام غلامحسین خالدی، به وی ابلاغ شد و پرونده مجددا جهت رسیدگی به دادگاه صادرکننده رای محکومیت قصاص اعاده شد.

این محیط بان زندانی پس از ابلاغ رای دیوان عالی کشور، در نامه ای به معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، خلاصه از زندگی خود را شرح داد و نوشت: "در انجام ماموریت به همراه سه نفر از همکارانم به ارتفاعات دنا اعزام شدیم. یکی از شکارچیان به طور ناخواسته در درگیری میان ماموران و شکارچیان که چهار نفر بودند، به قتل رسید ... نظر به اینکه حاضرم در هر محکمه‌ای که صلاح بدانید، سوگند یاد کنم نقشی در قتل مرحوم نداشته‌ام و اگر همکاران نزد مرجع امنیتی - قانونی بازجویی می‌شدند اثبات می‌شد که چگونه و در چه شرایطی به قتل رسیده است."

او در نامه خود، به سرنوشت محیط بان دیگری که به جرم قتل عمد، در زندان و منتظر اجرای حکم قصاص خود به سر می برد، اشاره کرده و نوشته است: "یکی از همکاران دیگرم به نام اسعد تقی زاده حدود ۵ سال و نیم است در این زندان تحمل حبس می نماید و با تمام فشارهای رسانه ای به هر نهادی که مراجعه نموده اند، با همه وعده مدیران استانی و کشوری تا کنون نتیجه ای عاید ایشان نشده است. تقاضا دارم ترتیبی اتخاذ شود تا مثل اسعد تقی زاده فراموش نشوم و عمر جوانی ام در زندان و یا به ناحق بر چوبه دار تباه نشود و بتوانم به آغوش خانواده ام بر گردم."

با وجودی که فعالان محیط زیست تلاش می کنند تا با حساس کردن افکار عمومی، راه را برای تصویب قوانین حمایت کننده از محیط بانان هموار کنند، قانون مجازات فعلی، تنها راهی که برای پایان دادن به پرونده هایی از این دست می داند، صدور حکم قصاص است. زیرا با توجه به حکم قانونی جریمه و حبس درباره مجازات شکارچیان غیر مجاز، قانون نمی پذیرد آنها به دلیل شکار غیرمجاز گونه های جانوری، کشته شوند.


اظهارات و موضع‌گیریهای برخی اشخاص و چهره ها درباره قصاص محیط بانان

نام

عنوان/سمت

موضع

خلاصه اظهارات

غلامحسین محسنی اژه ای

دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضا

لزوم رعایت ضوابط

باید این گونه پرونده ها به صورت موردی رسیدگی شود و اگر این محیط بان طبق ضوابط از سلاح استفاده کرده باشد، حکم قصاص نمی گیرد.

اسماعیل کهرم

مشاور رئیس سازمان محیط زیست

امیدوار به نقض حکم

این خبر و این حکم برخلاف تصور ما بود زیرا در پرونده ای که تنظیم شده بود، قتل غیر عمد یا شبه عمد بود نه قتل عمد. بنابراین تصور قطعی شدن حکم اعدام برای ما دور از ذهن بود. امیدوار هستیم که این حکم در دیوان عالی نقض بشود چون بر اساس زاویه ایستادن محیط بان و مقتول ثابت شده است که خالدی به هیچ عنوان به شکل مستقیم به مقتول شلیک نکرده و گلوله کمانه کرده است.

کمال الدین پیرموذن

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس

لزوم تصویب قوانین حمایتی

در جلسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس قرار بر این شد که نمایندگان با تصویب قوانین حمایتی متقن از محیط‌بانان در برابر قاچاق‌‌چیان و سودجویان محیط زیست حمایت کنند. همچنین اعضای فراکسیون قدردانی خود را از بازنگری ریاست قوه قضاییه در حکم اعدام یکی از محیط بانان که برای دفاع از محیط زیست با قاچاقچیان درگیر و این درگیری منجر به کشته شدن یکی از سوداگران محیط زیست شده بود، ابراز کرده اند.

سرهنگ محمدرضا خیلدار

فرمانده یگان محیط زیست کشور

 

قصاص

نمی خواهم پرونده ها را باز کنم، من یک نظامی هستم و روند طی شدن پرونده تخلف یک محیط بان سیر قضایی دارد. وقتی دیوان عالی کشور حکم چندین قاضی را برای قصاص متهم تایید می کند حرفی برای گفتن نمی ماند.

محمد درویش

مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست

خلع سلاح محیطبانان

بهترین، مؤثرترین و سریع‌ترین راهکار، گرفتن حق استفاده از سلاح از مأمورین منابع طبیعی و محیط زیست است؛ زیرا در آن صورت، گمان نکنم حاصل رؤیارویی ایشان و متخلفان از جهنم خونین کنونی که منجر به مرگ بیش از ۵۰۰ نفر از دو طرف و مجروح و معلول شدن هزاران نفر دیگر شده، فاجعه‌بارتر شود!

ابراهیمی کارنامی

مدیرکل سازمان محیط زیست استان فارس

توصیه به گذشت

مدتی است با آموزش‌های لازم برای محیط‌بانان سعی داریم در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست کسی از محیط بانان و شکارچیـــان غیر مجاز آسیب نبینند، ما در این راه سربازان محیط زیست هستیم. محیط‌بان زندانی دیگری نیز وجود دارند و ازخانواده‌های اولیای دم می‌خواهیم با گذشت خود این عزیزان را نیز به‌کانون خانواده و جامعه برگردانند و در این راه نیازمند حمایت‌های مردم و تعامل آنان هستیم.

اصغر محمدی فاضل

معاون سابق محیط طییعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست 

تابع قانونیم

- ما به عنوان ضابط قوه قضاییه در سازمان محیط زیست خود را تابع قانون می دانیم و اگر محیط بان در این خصوص کوتاهی کرده باشد بعد از اخذ رضایت از اولیاء دم به تخلف وی رسیدگی خواهیم کرد. ما مطلقا خودمان و محیط بانان و مدیران را ورای قانون نمی دانیم. باید قانون در هر شرایطی توسط کارشناسان ذیصلاح و تصمیم گیری توسط قاضی انجام شود، ولی آنچه مسلم است افرادی که ضابط قضایی هستند در محل انجام ماموریت و شرایط خاص مجاز به اعمال قانون هستند ولی این اعمال قانون رافع مسئولیت های مامور برای دقت در استفاده از قوه قهریه نمی شود.

محمدعلی اینانلو

فعال رسانه ای حوزه محیط زیست

فرهنگسازی برای پیشگیری

اصل موضوع زمینه ای است که "تخلف در شکار"را به وجود می آورد و بخش اعظم زمینه سازی این تخلف حتما متوجه کم کاری یا بی تجربگی برخی از مدیران محیط زیست است به همین دلیل با زدن نعل وارونه در واقع، اجتماع و رسانه ایها را به دنبال معلول می فرستند تا علت اصلی که به وجود آوردن زمینه های تخلف است. از دید مردم و رسانه هائی که از مرگ یک انسان متاثر شده اند مخفی بماند. برای پیشگیری از کشتن و کشته شدنها، یکی از راههای گوناگون، بی تردید حرف زدن با مردم است با زبانهای گوناگون و با وسایل گوناگون اما در همه حال به دور از تفرعن و خود بزرگ بینی، علاوه بر حرف و سخن مستقیم با مردم میبایست به اشکال گوناگون، فرهنگسازی کرد.

 

 

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseپرونده محیط بانانمحکوم به قصاصمعصومه ابتکار


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

4481

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

22

میهمان آنلاین

24505601

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA