فلج اطفال از اپیدمی جهانی تا ریشه کنی

این بیماری از جمله بیماری هایی است که سازمان بهداشت جهانی اهتمام ویژه ای برای از بین بردن این عامل معلولیت داشته است.و زمانی اعلام شد که در کشور ما ریشه کن شده است .واکسن فلج اطفال از ماههای پایانی دولت احمدی نژاد کمبودهایی را به خود دید 
این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پولیو (poliovirus) می‌باشد.این ویروس دارای ۳ ساب تایپ می‌باشد و تا قبل از انجام واکسیناسیون جهانی بر علیه ویروس پولیو، ساپ تایپ ۱ این ویروس، ۸۵ درصد موارد این بیماری را شامل می‌شد.
قبل از انجام واکسیناسیون جهانی، اپیدمی‌های این بیماری در ماه‌های تابستان' و بخصوص در نواحی حاره نیمکره شمالی رخ می‌داد. در سال ۱۹۵۲ یعنی ۳ سال پیش ازآنکه اولین واکسن بر ضد این بیماری تایید شود، ۲۱۰۰۰ مورد کودک مبتلا به فلج اطفال در آمریکا به ثبت رسید.
میزان بروز این بیماری در آمریکا پس از شروع واکسیناسیون با استفاده از واکسن غیر فعال شده پولیو در سال ۱۹۵۵ و پس از آن واکسن زنده خوراکی پولیو در سال ۱۹۶۰ کاهش چشمگیری یافت. آخرین مورد فلج اطفال در آمریکا ناشی از ویروس وحشی پولیو در سال ۱۹۷۹ رخ داد.
در سال ۱۹۸۸ و در طی چهل و چهارمین مجمع سازمان بهداشت جهانی، برنامه حذف جهانی فلج اطفال به تصویب اعضا رسید. این برنامه در ادامه حذف جهانی ویروس آبله در سال ۱۹۸۰ بود. به دنبال اجرای این برنامه سازمان بهداشت جهانی گراهینامه منطقه فاقد فلج اطفال را در سال ۱۹۹۴ به کشورهای حوزه آمریکا که شامل ۳۶ کشور می‌باشند اعطا کرد و به دنبال آن این گواهینامه به کشورهای ساحل غربی اقیانوس آرام که شامل ۳۷ کشور و به همراه کشور چین در سال ۲۰۰۰ اهدا شد. اروپا (حاوی ۵۱ کشور) نیز در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت این گواهینامه شد. در سال ۲۰۰۷ بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در ۲۷ کشور و در طی ۱۶۴ برنامه تکمیلی ایمن کردن، واکسینه شدند. در حال حاضر این ویروس تنها در شمال هندوستان، شمال نیجریه و دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان یافت می‌شود.
شکست طرحهای ریشه کنی در کشورهایی مثل هند و پاکستان می تواند در عرض 10 سال تعداد 200 هزار مورد جدید را به تعداد مبتلایان فلج اطفال اضافه کند.
ضمن آنکه جنگ در سوریه و آوارگی چندین هزار نفر کودک و کمبود امکانات بهداشتی و واکسن های حیاتی می تواند کودکان سوری را با تهدید جدی مواجه کندکه باید توجه سازمان بهداشت جهانی را به خود جلب کند.
برنامه ریزی سازمان بهداشت جهانی بر این محور استوار است که تا سال 2018 میلادی این بیماری به طور کل ریشه کن شود.
نقشه زیر پراکندگی فلج اطفال در جهان در فاصله سالهای 1988 یعنی شروع برنامه تا پایان 2011 را نشان می دهد.

فلج

 

 

منبع: خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseواکسنفلج اطفالاپیدمیریشه کنیمعلولیتکودکانپولیو


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

1149

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

170

میهمان آنلاین

24502267

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA