نفسهای به شماره افتاده خوزستانیها ، سمفونی سرفه در اهواز ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، صنایع آلاینده نفتی و شیمیایی که استاندارد های  زیست محیطی را رعایت نمی کنند، خودرو های کهنه که مسیر ترددشان را می توان از رد سیاهی که بر جا می گذارند دنبال کرد، گرد و غباری که از هورالعظیم بر می خیزد و ریزگردهایی عربی  روزهای زیادی از سال مهمان اهواز هستند تا این شهر را در رده  الوده ترین شهرهای  جهان قرار دهند و  بیش از 92 درصد از خوزستانی ها را وادار کند که عطای این سرزمین ثروتمند را به لقایش بخشیده و در فکر مهاجرت باشند در این میان باران های پاییزی پس از حدود 6 ماه خشکسالی و هوای داغ در این استان همواره کورسوی امیدی بود تا در این گستره ناامیدی خوزستانی ها به ان دلخوش باشند اما پاییز امسال همزمان با اولین بارندگی پاییزی تا کنون یعنی ظرف 20 روز نفس بیش از 19 هزار نفر از مردم اهواز به شماره افتاده است.

از آنجایی که در سال‌های گذشته و فصول پاییز و زمستان به هیچ وجه مردم خوزستان با چنین شرایط اورژانسی مواجه نبوده‌اند،   پس آنچه موجب این عارضه شده، عامل جدیدی است که در گذشته وجود نداشته و به تازگی مهمان استان شده است.

در پی نخستین بارش پاییزی در خوزستان، بیش از 5 هزار نفر در استان دچار تنگی نفس شدند و این شرایط در بارش‌های بعدی نیز تکرار شد، به گونه‌ای که بر اساس اعلام مرکز بهداشت استان، تا کنون حدود 19 هزار خوزستانی با علائم تنگی نفس به اورژانس‌ها و بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند و این تعداد تنها آمار افرادی است که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده‌اند.

با وجود نشست های متعددی که کارشناسان بهداشت و درمان، محیط زیست، هواشناسی و مسئولان دولتی و نمایندگان مردم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گذاشته اند هنوز علت مشخص نیست و تنها فرضیه‌هایی از افزایش آلاینده های ازن، گوگرد، نیترات، سپر یونی مستقر در حمیدیه که برای مهار گرد و غبار نصب شد و حدود 45 روز نیز فعالیت کرد، آتش گرفتن لاستیک‌های موجود در انبار ارتش یک روز پیش از بارش باران، استفاده از نوعی بنزین جدید در برخی جایگاه‌های سوخت استان، آلودگی صنایع، ریزگردها و موضوع آلوده بودن آنها، ویروس های ناشناخته و حتی نوع پوشش گیاهی شهر اهواز از مواردی است که مطرح شده؛ اما تنها در حد فرضیه است.

گوگرد و ازن عامل مشکلات تنفسی در خوزستان

آنطور که رییس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: رسیدگی به مشکل تنفسی ناگهانی مردم اهواز را به محض اطلاع در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوا در لهستان در دستور کار قرار داده و با تمامی دستگاههای مرتبط مکاتباتی برای بررسی موضوع  انجام داده است.

به اعتقاد معصومه ابتکار ، از آنجایی که مشکلات تنفسی مردم در خوزستان به طور نگهانی آغاز شده و بر اساس نظر کارشناسان و متخصصان حملات ناگهانی تنفسی و تشدید آسم تنها بر اثر افزایش آلاینده های ازن و گوگرد رخ می دهد بنابراین به احتمال زیاد افزایش این آلاینده ها عامل معضل جدید مردم خوزستان است اما دستگاهها ی سنجش آلودگی افزایش در میزان این آلاینده ها نشان نمی دهد که یا به دلیل نقص دستگاههاست و یا به دلایل ناشناخته دیگر.

البته گفته های رییس سازمان محیط زیست را دکتر مریم محلوجی راد متخصص اسم و آلرژی نیز تأیید می کند: از جمله مواردی که باعث تشدید بیماریهای تنفسی و حمله های آسمی می شود  وجود گوگرد و ازن در هواست. در واقع، این دو آلاینده، عامل محرک آلودگی هوا برای بیماران تنفسی محسوب می شوند.

او به گفته های بیماران تنفسی در خوزستان اشاره می کند: بنده از نزدیک در جریان آلودگی هوای این منطقه قرار نداشته ام اما آنچه را از بیماران شنیده ام، وجود کارخانه فولاد در مرکز شهر و همچنین گرد و غباری که از سایر مناطق به این منطقه می آید، از عوامل بروز حملات تنفسی در خوزستان بوده است.

فرضیه مقصر بودن سپر یونی در معضل خوزستان منتفی است

اما از سوی دیگر برخی کارشناسان سپر یونی که  در حمیدیه برای مهار گرد و غبار در خوزستان  نصب و حدود 45 روز فعالیت کرد  را علت این موضوع عنوان می کنند اما نماینده مردم شهر اهواز در مجلس شورای اسلامی نقش سپر یونی در بیماری تنگی نفس خوزستانی ها را بسیار کم رنگ می داند: حدود هشت ماه است که از این دستگاه برای پاکیزه کردن هوای شهر اهواز استفاده نشده است.

به گفته ناصر سودانی،.با در نظر گرفتن این مسئله که در موج دوم بیماری در شهرستان هایی مانند آبادان و امیدیه که فاصله زیادی با شهر اهوازو دستگاه سپر یونی  دارند،  نیز افراد زیادی دچار تنگی نفس شدند و به مراکز درمانی مراجعه کردند بنابراین احتمال اینکه این وسیله موجب این بیماری شده باشد بسیار ضعیف است.

استاندارد نبودن صنایع مهمترین مشکل خوزستان

در این میان نماینده مردم بهبهان در مجلس تخلف صنایع آلاینده را علت اصلی این معضل عنوان می کند: مراجعه 19 هزار خوزستانی در فصل پائیز آن هم بعد از بارش باران به مراکز درمانی به علت تنگی نفس، نشان می دهد یک آسیب جدید مردم خوزستان را تهدید می کند و در این میان تخلفی نابخشودنی از سوی یکی از صنایع صورت گرفته است در حالیکه مسئولان متولی امر بهداشت و سلامت، هنوز نتوانسته اند علت این بیماری را کشف کنند.

به اعتقاد محمد باقر شریعتی، باید به این مسئله و این بیماری به صورت یک چالش ملی نگاه کرد و مسئولان اصلی دولت به صورت جدی برای کشف علت این بیماری وارد عمل شوند تا مردم بیش از این آسیب نبینند. بی شک بیماری مرموز مردم خوزستان آنگونه که باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

ارائه بنزین و سوختی که فاصله زیادی با استاندارد های زیست محیطی دارد در برخی از جایگاههای  سوخت استان، آلوده بودن ریزگردها به نیترات و دیگر آلاینده های ناشناخته ، آتش زدن لاستیک  در انبار ارتش تنها یک روز  پیش از اولین بارندگی در هواز از دیگر احتمالاتی است که برای بروز مشکلات تنفس خوزستانی ها عنوان می شود.

به هر حال این هفته نمایندگانی  از محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، وزارت بهداشت و نمایندگان استان خوزستان در مجلس گزارش های متعددی از بررسی های خود بر روی این موضوع ارائه کرده و قرار است امروز در صحن علنی مجلس قرائت و رسیدگی شود.

همچنین این هفته سازمان محیط زیست  دستگاههای سنجش آلودگی که سالها بود از آنها استفاده نمی شد را به این استان فرستاده است.

حالا  باید دید این بار پیش از آنکه آلودگی هوا و تنگی نفس جان کسی را در خوزستان بگیرد مسئولان اقدامی عملی برای رفع این معضل انجام می دهند یا تا مدتها تنها به برگزاری جلسات و نشست های بی فایده ادامه می دهند و امار مراجعات مردم به بیمارستان ها همچنان افزایش می یابد.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر

 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگی هوااهوازتنگی نفسسرفهباران پاییزیگوگردازناستاندارد صنایعخوزستانریزگرده هاآلایندگی صنایعمواد شیمیایی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

927

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

165

میهمان آنلاین

24502045

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA