هشدار برای تالاب گاوخونی - من را نجات دهید

«امیر فرح نسب» روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: کارشناسان «کنوانسیون بین المللی رامسر» پس از رو به افول رفتن هرتالابی درجهان به مسوولان کشورهای عضو این کنوانسیون فرصتی پنج ساله برای احیا آن می دهند.

وی افزود: این کارشناسان پس از فرارسید زمان تعیین شده، تالاب در معرض خطر را وارد فهرست قرمز ˈred list ˈ می کنند و درصورت عدم احیای آن، از فهرست تالاب های بین المللی حذف می شود.

وی خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد تالاب گاوخونی وارد سال چهارم از فرصت پنج ساله کارشناسان این کنوانسیون برای احیای آن شده است.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این مشکلات از زمان مدیریت استانی برای برداشت آب از رودخانه زاینده رود ایجاد شد، گفت: کشاورزی، تنوع زیستی و محیط زیست این رودخانه در انتها اکوسیستم تالاب بین المللی گاوخونی از این موضوع تاثیر گرفته و اکنون روبه نابودی نهاده است.

وی با اشاره به بازشدن رودخانه زاینده رود در 15فروردین امسال تصریح کرد: پرندگانی نظیر ˈحواصیل شرقˈ، ˈحواصیل سفیدˈ، ˈاردک سر سبزˈ و ˈسلیمˈ ازجمله پرندگانی بودند که با باز شدن این رودخانه و به تعداد کم در محدوده زاینده رود دیده شدند اما پس از بسته شدن آب از 15تیر امسال این پرندگان از اصفهان مهاجرت کردند.

به گفته این فعال محیط زیست اصفهان، تالاب گاوخونی محل زیست تعداد زیادی از فلامینگوها بوده که اکنون از این تالاب مهاجرت کرده اند.

وی همچنین از مهاجرت پرندگان به دلیل از بین رفتن ˈبیتوته گاه هاˈ خبر داد و گفت: مکانهای زیادی از استقرار این پرندگان در حاشیه رودخانه زاینده رود از بین رفته و اکنون تعداد زیادی از آنها هم در حال تخریب است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه براین موضوع درختان زیادی مانند ˈپدهˈ و ˈبیدˈ که باعث تثبیت خاک در حاشیه رودخانه زاینده رود می شدند نیز درحال ازبین رفتن است.

فرح نسب اظهارکرد: تالاب گاوخونی دربین یک اکوسیستم خشک و شکننده قرار دارد و در صورت زنده بودن می تواند به راحتی از گسترش کویر جلوگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هم با تایید قرار گرفتن تالاب بین المللی گاوخونی در فهرست قرمز ( red list ) کنوانسیون بین المللی رامسر گفت: قرار گرفتن این تالاب در این فهرست یک هشدار بین المللی است و باید برای نجات آن عزم و اراده ملی صورت گیرد.

ˈکیومرث کلانتریˈ ندادن حقابه محیط زیست و تالاب گاوخونی استان اصفهان را یکی از دلایل اصلی این اخطارها عنوان کرد و افزود: باید در نظر داشته باشیم که اصفهان چندین سال است که از پدیده طبیعی خشکسالی رنج می برد.

وی اظهارکرد: برای کارشناسان بین المللی تخریب های طبیعی و انسانی زیستگاه های حیوانات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در دادن اخطارهای بین المللی به شرایط منطقه ای هم توجه می شود.

وی درباره فرصت پنج ساله داده شده به تالاب گاوخونی تصریح کرد: تالاب ها به صورت دائمی در این فهرست قرار نمی گیرند بلکه با بهبود شرایط از آن خارج می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به عزم جدی دولت یازدهم برای حفظ عرصه های طبیعی ابراز امیدواری کرد که حفاظت از تالاب ها و ازجمله تالاب بین المللی گاو خونی در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عرصه طبیعی تالاب بین المللی گاوخونی به طور کامل حفاظت شده و در صورت رسیدن آب به آن احیا می شود.

به گزارش ایرنا، کنوانسیون بین المللی رامسر پیمانی بین المللی است که در سال 1971 میلادی به دلیل برگزاری آن در شهر رامسر در شمال ایران به این نام شهرت یافت.

این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب های بین المللی و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب های ثبت شده جهانی حفاظت کنند.

تالاب بین المللی گاوخونی درانتهای رودخانه زاینده رود و در فاصله 145 کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.

 

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseخشکی زاینده رودتالاب گاوخونیبین المللیحذفred listاصفهان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4566

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

260

میهمان آنلاین

24498577

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA