پایتخت به جیره‌بندی آب نزدیک شد .

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگي اطلاعيه هايي به همراه قبوض آب براي بخشي از شهروندان تهراني ارسال شده و در آن خواسته شده تا مصرف آب خود را پايين بياورند و در غير اينصورت امکان ادامه آبرساني با روند مصرفي آنها وجود نخواهد داشت.

در تابستان امسال مناطقي از تهران به ويژه در شرق دچار قطعي و افت فشار آب شدند و کم و بيش ساکنان بخش شرقي شهر بي آبي را براي چند ساعت تجربه کردند. با اين حال، مقامات آب و فاضلاب استان تهران مي گويند در تابستان امسال با وجود بحراني شدن وضعيت ذخاير آبي و همچنين گرماي کم سابقه، اما برخي از شهروندان چندان توجهي به هشدارها و درخواست ها براي کاهش مصرف آب خود نکردند.

استفاده هاي غيرضروري و اصرار برخي شهروندان

مقامات آب و فاضلاب مي گويند استفاده هاي غيرضروري از آب شرب تصفيه شده براي اموري مانند شستشوي بي مورد خيابان و کوچه، خودرو، آبياري بيش از اندازه درختان و باغچه ها و اموري از اين دست به وفور در گوشه و کنار شهر به چشم مي خورد و اغلب افرادي که از آب شرب شهري چنين استفاده هايي را مي کنند، باعث افزايش فشار به شبکه آبرساني و اختلال در تامين آب مورد نياز شهر مي شوند.

هرچند به تازگي سخن از برخي اقدامات براي انجام برخوردهاي قانوني با مشترکان پرمصرف و استفاده کنندگان غيرضروري آب شرب مي شود، اما تاکنون به دليل خلاء قانون در اين بخش و شايد بي توجهي مسئولان آب و فاضلاب هرگونه استفاده از آب شرب از سوي شهروندان مجاز دانسته شده و کماکان رفتارهاي مصرفي نادرستي نيز از سوي برخي صورت مي گيرد.

ادامه روند خشکسالي و توقف چندماهه بارش باران در تهران، افت شديد ذخيره آبي پشت سدهاي 5 گانه تهران (لار، لتيان، طالقان، کرج و ماملو)، عدم رعايت الگوي مصرف و همچنين استفاده هاي غيرضروري از آب شرب تصفيه شده؛ مجموعه دلايلي است که مقامات وزارت نيرو از آنها به عنوان پديد آورنده بحران آبي در پايتخت ياد مي کنند.

عليرضا نوذري پور در گفتگو با مهر با اعلام اينکه وضعيت منابع آب در تهران هنوز در حالت نامناسب قرار دارد گفت: از ساعت 23 شب تا 4 صبح، افت فشار آب در شرق تهران اعمال مي شود. اعمال افت فشار در چند روز گذشته در کاهش مصرف آب چندان بي تاثير هم نبوده و به صورت کلي برداشت هاي کمتري صورت گرفته است.

معاون بهره برداري آبفاي استان تهران با تاکيد بر اينکه هم اکنون اطلاع رساني به شهروندان به ويژه گروه هاي پرمصرف انجام مي شود افزود: در تلاش هستيم تا از منابع آبي در اختيار، حداکثر استفاده صورت گيرد.

اين مقام مسئول در آب و فاضلاب استان تهران افزود: در يکي دو روز گذشته ميزان مصرف آب تهران 2 ميليون و 617 هزارمترمکعب بوده است که اگر به جمعيت 8 ميليون و 350 هزارنفري تهران تقسيم شود ميان توليد آب براي هر شهروند به ميزان 340 ليتر خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: تهراني ها بايد ميزان مصرف خود را در هر روز به ميزان 50 ليتر کاهش دهند و مانند شهرهاي ديگر کشور حداکثر مصرف روزانه خود را به 190 ليتر برسانند. بنابراين اگر مردم کمک کنند و مصرف روزانه هر شهروند 20 درصد کاهش يابد، هيچگونه مشکلي در تامين آب مورد نياز تهران نخواهيم داشت.

نوذري پور درباره برنامه هاي آب و فاضلاب براي آبرساني در ايام محرم و عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) با توجه به احتمال افزايش مصرف آب توسط هيئت هاي عزاداري تاکيد کرد: اگر مردم کمک کنند در ايام محرم هيچگونه مشکلي در تامين آب نخواهيم داشت و در اين زمينه برنامه ريزي شده است.

معاون آبفاي استان تهران تصريح کرد: از مصاديق کاهش 20 درصدي مصرف آب تهراني ها مي توان ب رعايت مصرف آب در آشپزخانه ها، حمام و مصارفي از اين دست اشاره کرد. متاسفانه در شرايط فعلي بي آبي شستشوي خيابان ها و پياده رو از سوي برخي شهروندان صورت مي گيرد که اگر اينگونه رفتارها متوقف شود و از آب شرب براي آبياري باغچه ها استفاده نشود مي توان اميدوار بود مصرف آب شرب کاهش يابد و ما بتوانيم از اين بحران نيز عبور کنيم.

اين مقام مسئول در آب و فاضلاب استان تهران به شهروندان تهراني پيشنهاد کرد که براي کاهش مصرف آب در منازل از دستگاه هاي کاهنده که امکان افت مصرف تا 40 درصد را فراهم مي کنند استفاده کنند.

وي در اينباره که آيا امکان برنامه ريزي براي توزيع دستگاه هاي کاهنده مصرف آب توسط آبفا مانند آنچه که در گذشته براي توزيع لامپ هاي کم مصرف اتفاق افتاد وجود دارد؟ گفت: اين موضوع نياز به مجوز مجلس دارد و همچنين بايد اعتبارات لازم آن نيز فراهم شود.

نوذري پور با تاکيد بر اينکه با وجود بارش اندک روزهاي گذشته هنوز هم 50 ميليون مترمکعب کسري آب در تهران وجود دارد اظهار داشت: اين ميزان بارش ها در پيش بيني ها لحاظ شده بود اما آنچنان که بايد ميزان مصرف آب در تهران هنوز کاهش نيافته است.

 

منبع: خبرگزاری مستقل محیط زیست



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseجیره بندی آبپایتختافت فشار شدیدمناطق شرقیتهران


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

6347

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

17

میهمان آنلاین

24500358

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA