ضرورت رعایت بهداشت در تهیه و توزیع نذورات در ایام سوگواری سید الشهداء (ع)

به گزارش وب دا؛ دکتر کاظم ندافی ضمن عرض تسليت ايام سوگواري سیدالشهدا، توصیه کرد:هرگونه پخت وپز بايد در مكان هايي با شرايط بهداشتي صورت پذيرد  و کليه افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا بايد داراي كارت بهداشت معتبر بوده و رعايت بهداشت فردي در هنگام ارائه خدمت ضروري است.

وی با بیان این که مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد، توصيه کرد: از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود .

دکتر ندافی با بیان این که در پخت غذا از نمكهاي بسته بندي يد دار تصفيه شده داراي مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو در تهيه و پخت غذا، برنج و مصرف روي سفره ها استفاده شود ، تاکید کرد: در تهيه غذا از روغن هاي داراي مجوز ساخت ازسازمان غذا و دارو با ترانس پايين استفاده شود .

وی تاکید کرد: از ظروف مناسب در آشپزي استفاده شود و در هنگام توزيع غذا، از راه رفتن افراد توزيع كننده غذا بر روي سفره ها خودداري شود .

دکتر ندافی در ادامه گفت: لازم است از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداكثر دو ساعت) خودداري شود و در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته در زير 4درجه سانتي گراد يا در بالاي 63درجه سانتي گراد (روي شمعك گاز)نگهداري تا درجه حرارت ماده غذايي به زير 63درجه نرسد.

وی در ادامه افزود: از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود و در صورت توزيع سبزي و سالاد رعايت مراحل چهارگانه سالم سازي الزامي است و توصيه مي شود از سالاد و سبزي بسته بندي شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

رئیس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت  همچنین با اشاره به مضرات ناشی از استعمال دخانیات تاکید کرد: با نصب تابلوها و يا اطلاعيه ممنوعيت استعمال دخانيات و جمع آوري زير سيگاري ها، از استعمال مواد دخاني در محل هاي مسقف خودداري شود.

دکتر ندافی در ادامه  بر استفاده از آب آشاميدني سالم  تاکید کرد و گفت: شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شود لازم و ضروری است و در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم  باید از ظروف يكبار مصرف مناسب ترجيحا"ظروف يكبارمصرف گياهي ، سلولزي و آلومينيومي استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف يكبار مصرف پلي استايريني براي موادغذايي و نوشيدني گرم و داغ (بالاي65درجه سانتي گراد )مناسب نیست.

رئیس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در خصوص پسماند هاي توليد شده  گفت: ضروری است پسماند ها به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال و دفع شود  بويژه دركنار هر ايستگاه صلواتي ،سطل يا كيسه جهت جمع آوري مرتب ظروف و ليوان هاي يكبار مصرف استفاده شده نگهداري شود.

وی گفت: در صورت توزيع آب، شربت و يا شير در بين دسته هاي عزاداري و يا در مراسم از  ليوان يكبار مصرف استفاده شود و از فرو بردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است، جدا خودداری شود.

رئیس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درخصوص احشام مورد استفاده براي ذبح و قرباني گفت: احشام باید از مراكز مجاز مورد تاييد دامپزشكي تهيه شود.

 

 

منبع : پایگاه خبری - اطلاع رسانی وب دا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseتهیه و توزیع نذوراتایام سوگواریرعایت بهداشتظروف مناسبگندزدایی مستمرجمع آوری پسماندمساجد


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8097

تعداد اعضا

2998

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24491495

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA