معادن و جاده‌ها بلای جان سومین گربه سان نادر دنیا، عداد محیط بانان زیستگاه یور 32 درصد کمتر از استان

به گزارش خبرنگارمهر، مرتضی اسلامی درهمایش تقدیر از حامیان و محیطبانان زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی که پیش از ظهر شنبه  در مرکزهمایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی سومین گربه سان نادر دنیا پس از پلنگ آمور و سیاه گوش است، افزود: تخریب زیستگاه‌ها و شکار مهمترین عامل کاهش تعداد این گونه در معرض خطر انقراض است.

به گفته وی،  در دهه 70 بر اساس آمارهای رسمی حداقل دو یوزپلنگ آسیایی توسط انسان از پای درآمده‌اند که آمارهای غیررسمی بسیار بیش از این تعداد است. همچنین در طی دهه 80، این تعداد به 24 یوز و در دو سال اول دهه 90 نیز پنج یوز توسط انسان‌ها کشته شده‌اند که نشان می‌دهد آمارنابودی یوزپلنگ آسیایی بسیارنگران کننده است.

اسلامی اظهار داشت: همچنین تولید مثل این گونه در معرض خطر انقراض وضعیت بسیار بدی دارد به گونه‌ای که در دهه 80 بررسی‌ها سالانه سه زایمان برای این گونه  ثبت کرده ، اما از سال 90 تنها یک زایمان یوزپلنگ ثبت شده است.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی به شکلی گسترده تخریب شده است، افزود: چرای بی رویه دام و جاده کشی و معدن کاوی از عوامل بسیار مهمی هستند که در این زمینه نقش دارند.

مدیر انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد:‌ جاده بافق که از وسط منطقه حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی عبور کرد در حال حاضر که به بهره برداری نرسیده است هم آسیب جدی به زیستگاه این گونه وارد کرده  به شکلی که در منطقه‌ای که در گذشته دسته‌های پنج تایی یوز مشاهده می‌شد طی شش ماه اخیر فقط یک یوزپلنگ را رصد کرده‌ایم.

اسلامی با بیان اینکه تعداد محیط بانان در مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی 32 برابر کمتر از استاندارد جهانی است، افزود: طبق استاندارد جهانی باید هر2 هزار هکتار عرصه خشکی و هزار هکتار عرصه تالابی توسط یک محیط بان حفاظت شود؛ اما در ایران هر 64 هزار هکتار عرصه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی تنها یک محیط بان دارد.

به گفته وی،  بهترین وضعیت را مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی خراسان شمالی با هر 12 هزار هکتار یک محیط بان دارد  و بدترین وضعیت را کرمان با 271 هزار هکتار یک محیط بان، دارد.

مدیر انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اشاره به وضعیت نابسامان محیط بانان در مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی، اظهارداشت: متاسفانه بیش از یک سوم محیط بانان این مناطق قراردادی هستند که دلیل قراردادی بودن آنها نداشتن دیپلم و برخی مشکلات اداری اعلام می‌شود در صورتی که این افراد بیش از هر کس دیگری بیابان‌ها را شناخته و می‌توانند در حفاظت از این گونه عمل کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستHSEیوزپلنگ آسیاییسومین گربه سان نادرتخریب زیستگاهمعادنجاده هامحیط بانانخراسان شمالیکرمانجاده بافق


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5767

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

158

میهمان آنلاین

24506885

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA