فقدان امکانات برای اطفای حریق در جنگل‌های گیلان، 11 ماشین آتش‌نشانی برای 1000 روستا

علی مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،در این باره گفت:‌ با توجه به اینکه شهرداری‌ها مستقل بوده و به شکل مستقل و رسمی تحت نظر دولت فعالیت نمی‌کنند، از این رو تصمیم‌گیری درباره آتش‌نشانی‌ها که در کشورمان زیرمجموعه شهرداری‌ها محسوب می‌شوند به شکل سلیقه‌ای انجام می‌شود.

وی اضافه‌کرد: همین موضوع سبب شد در بحث و مقوله ایمنی با صدها شهردار و مسئول آتش‌نشانی روبرو شویم که این امر رفتارهای مختلف و سلیقه‌های مختلف را در مواجهه با بحث ایمنی ایجاد کرده است.

مقصودی با بیان اینکه در برخی از شهرها به آتش‌نشانی‌ها به عنوان هزینه نگاه می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شده که شهرداران و به طور کلی شهرداری‌ها بیشتر به دنبال ساخت و ساز و تاسیس اماکن جدید باشند تا به فکر تجهیز آتش‌نشانی.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با بیان اینکه این نگاه سبب کاهش کیفیت تجهیزات آتش‌نشانی و ضعیف‌شدن آنان می‌شود، ‌گفت: وضعیت آتش‌نشانی‌ها در برخی مراکز استان‌ها شاید خوب باشد اما این وضعیت در شهرهای کوچک مشکلات بسیاری را پدید آورده است.

وی با اشاره به موقعیتی که در استان گیلان وجود دارد تصریح‌کرد:‌ به عنوان مثال در همین استان در حریقی که در منطقه امامزاده ابراهیم (ع) رخ داد، 140 خانه در آتش سوخت در حالی که اگر آتش‌نشانی مجهزی در این منطقه قرار داشت، قطعا میزان خسارت کمتر از این بود.

به گفته مقصودی وجود یک تشکیلات مرکزی برای آتش‌نشانی سبب رفع‌شدن بسیاری از مشکلات این حوزه می‌شود.

وی با تقسیم‌بندی حوادث در چهار دسته سانحه، بحران، حادثه و فاجعه خاطرنشان کرد: حوادث و سوانح منجر به بحران و فاجعه می‌شوند که سازمان آتش‌نشانی یکی از سازمان‌هایی است که برای مقابله با آن در اولویت قرار دارد.

وی با انتقاد از به روز نبودن تجهیزات در برخی از شهرها به ایسنا گفت: ‌در بسیاری از آتش‌نشانی‌ها تجهیزاتی وجود دارد که بیش از 70 درصد آنها دارای عمری بیشتر از میانگین 15 سال هستند که بدیهی است چنین تجهیزاتی کارایی خود را به هنگام حوادث از دست داده و قابل استفاده نیستند.

وی با اشاره به وجود بیش از 1000 روستا در استان گیلان، گفت:‌ برای این تعداد روستا تنها 11 ماشین آتش‌نشانی وجود دارد.

مقصودی با اشاره به موقعیت ویژه‌ای که استان گیلان دارد، افزود: جنگل‌های گیلان نیز که از مناطق حائز اهمیت و بکر کشور است از مواردی است که در صورت وقوع حریق آتش‌نشانان می‌توانند به مقابله با آن بپردازند اما متاسفانه در این مناطق نیز امکاناتی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با اشاره به قرارداشتن 19 ایستگاه آتش‌نشانی در کلانشهر رشت خاطرنشان کرد: به هفت ایستگاه دیگر نیز در این زمینه احتیاج داریم که بر اساس چارت سازمان ما هر ایستگاه باید دارای 33 پرسنل باشد و این در حالی است که از حدود 300 نیروی مورد نیاز برای ما آتش‌نشانی تنها دارای 180 پرسنل است.

وی درباره برگزاری آزمون‌های استخدامی برای آتش‌نشانی نیز به ایسنا گفت: در سال 90 آزمون استخدامی برای آتش‌نشانی برگزار شد که متاسفانه نمی‌دانم به چه علتی به تازگی و در سال 92 عده‌ای از پذیرفته‌شدگان را به ما معرفی کردند.

دو سال است که وزارت کشور کمکی به آتش نشانی‌ها نمی‌کند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت با انتقاد از رویه به وجود آمده در وزارت کشور خاطرنشان کرد:‌ درگذشته وزارت کشور برای خرید تجهیزات و بروز رسانی امکانات آتش‌نشانی‌ها بودجه‌ای را به آن اختصاص می‌داد که متاسفانه در حال حاضر بیش از دو سال است که این عمل انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی قدمتی بیشتر از هلال‌احمر دارد، گفت:‌ امروزه هلال‌احمر بودجه‌ای به مراتب بیشتر از آتش‌نشانی دریافت می‌کند و این سازمان سالهاست که به علت‌های مختلف درجا می‌زند.

مقصودی درباره اظهارات عده‌ای مبنی بر سیاسی‌شدن طرح جداشدن آتش‌نشانی‌ها از شهرداری‌ها و قرار گرفتن آنان تحت نظر وزارت کشور خاطرنشان کرد: این موضوع امری است که به ایمنی و امنیت جامعه باز می‌گردد و چنین عنصری بدیهی است که موضوعی سیاسی نیست.

وی درباره اقدامات انجام شده از سوی آتش‌نشانان برای یکپارچه‌شدن نیز گفت: در جلسات بحران این موضوع مطرح شده و این درخواست را داده‌ایم که آتش‌نشانی‌ها، اورژانس و سازمان‌های بحران‌مدار مستقل شوند.

آتش‌نشانی باید از ید شهرداری خارج شود

مقصودی با بیان اینکه بر اساس نامه رسمی از وزارت کشور، آتش‌نشانی جزو مشاغل حاکمیتی است گفت: به همین علت آتش‌نشانی‌ها باید از ید شهرداری‌ها خارج و به سازمانی مستقل و جامع زیرنظر سازمان مدیریت بحران کشور با سیاست‌گذاری واحد تبدیل شوند.

به گفته وی یکپارچگی آتش‌نشانی‌ها سبب یکسان‌شدن درجه‌ها، نوع پوشش، توزیع مناسب امکانات و غیره می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه موضوعی را نمی‌توان یافت که به نوعی با آتش‌نشانی مرتبط نشود گفت: با وجود تمام مشاغل پیش‌روی آتش‌نشانان، میزان رضایت‌مندی آتش‌نشانان از شغلشان بالا است.

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاطفای حریقجنگل های گیلانماشین آتش نشانیشهرداریمدیریت بحرانحوادث


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

6039

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

95

میهمان آنلاین

24507157

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA