مدیرعامل آتش‌نشانی تبریز: تشکیل سازمان ملی آتش‌نشانی نهایت ایده‌آل است

انوشیروان کرمانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،نهایت ایده‌آل آتش‌نشانان را ایجاد سازمان ملی آتش‌نشانی دانست و گفت: در حال حاضر تشکیلات ستاد هماهنگی آتش‌نشانی‌های کشور در وزارت کشور وجود دارد، اما سیاست‌گذاری در حوزه‌ آتش‌نشانی‌ها از طریق شهرداری‌های هر شهر و با نظر آنها انجام می‌شود.

وی با مقایسه ساختار آتش‌نشانی در ایران و کشور ژاپن، خاطرنشان کرد: در کشور ژاپن آتش‌نشانی‌ها از طریق شهرداری‌ها ساپورت می‌شوند، اما یک سازمان مرکزی در وزارت کشور برای آنان سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کنند و بر اساس این ساختار بدیهی است که هر دستوری از سوی این سازمان داده شود، آتش‌نشانی‌های کشور ژاپن ملزم به اجرای آن هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز با بیان اینکه در کشور ما چنین ساز و کاری وجود ندارد، گفت: یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی سبب می‌شود که استانداردها یکسان اجرا شده و تجهیزات و دستورالعمل‌ها عادلانه و تحت نظارت کلی اعمال شود. در حالی که در کشور ما چنین الزامی وجود ندارد.

به گفته کرمانی‌نژاد، حتی در تشکیل سازمان ملی آتش‌نشانی می‌توان آتش‌نشانی هر شهر را زیر نظر شهرداری یا استانداری همان‌جا اداره کرد، اما سیاست‌های کلی و امکانات به شکلی یکسان از سوی سازمانی واحد در اختیار آتش‌نشانی‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی‌ها در ردیف اول مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی قرار دارند، گفت: در کشور ژاپن حتی مسئولیت امدادرسانی در زلزله نیز بر عهده آتش‌نشانی‌هاست و این در حالی است که در کشور ما این وظیفه بر عهده هلال‌احمر است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز با بیان اینکه صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در بسیاری از کشورها یک NGO است، خاطرنشان کرد: حفاظت از بلایا یک مجموعه دولتی است که باید از سوی دولت هدایت شود و ما باید تکلیف خود را مشخص کنیم که در مواجهه با حوادث، آیا هلال‌احمر باید پیش‌قدم باشد یا آتش‌نشانی؟

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی حرفه‌ای است که 24 ساعت افراد آن در آماده‌باش قرار دارند و دسترسی به آنان نیز راحت‌تر است، اظهارکرد: امیدواریم با یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی، ساز و کارهای لازم در امر توزیع عادلانه امکانات و ... میان آتش‌نشانان فراهم شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز با اشاره به زلزله سال گذشته ورزقان، تصریح‌کرد: به عنوان مثال تنها در همین حادثه با اقداماتی که از سوی آتش‌نشانی تبریز و تهران انجام گرفت، همگان به عینه دیدند که حضور آتش‌نشانی چقدر می‌تواند در مدیریت بحران مفید باشد.

کرمانی‌نژاد وضعیت آتش‌نشانی در کلان‌شهرها را خوب ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در شهرهای کوچک‌تر با توجه به کم‌بودن بودجه شهرداری‌ها، امکانات خوبی در اختیار آتش‌نشانی‌ها قرار نمی‌گرفت.

قانون مدیریت بحران باید اصلاح شود

وی خواستار اصلاح در قانون مدیریت بحران شد، گفت: ریشه حل مشکلات مربوط به امداد و نجات و حوادث غیرمترقبه در کشور در اصلاح قانون مدیریت بحران است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز درباره اقدامات انجام شده پیرامون یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی از سوی صنف آتش‌نشانان نیز به ایسنا گفت: در جلسات مختلف ستاد هماهنگی آتش‌نشانی‌های کشور این موضوع را مطرح و نظرمان را نیز اعلام کردیم و اجماعی نیز در این زمینه حاصل شد که امیدوارم به زودی اقدامی از سوی دولت و مجلس برای یکپارچه‌شدن آتش‌نشانی صورت بگیرد.

وی درباره احتمال مخالفت شهرداری‌ها با تفکیک آتش‌نشانی‌ها از آنان نیز گفت: به نظر می‌رسد شهرداری‌ها مخالفت چندانی‌ نداشته باشند، چرا که آتش‌نشانی‌ها جز هزینه‌بر بودن، ویژگی دیگری برای شهرداری‌ها ندارند و با توجه به اینکه قدرت درآمدزایی در آتش‌نشانی وجود ندارد، فکر نمی‌کنم مخالفتی از سوی شهرداری‌ها وجود داشته باشد.

کرمانی‌نژاد سد راه موجود در این مسئله را قوانین و مقررات دانست و ابراز امیدواری کرد که به زودی با بازنگری در قوانین، این مشکلات برداشته شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز درباره دیگر مشکلات آتش‌نشانان نیز به ایسنا گفت: با توجه به استاندارد شهرها و چارچوب‌هایی که مشخص شده، سعی می‌کنیم نیروهایمان را آموزش دهیم، اما در حال حاضر آتش‌نشانی تبریز دارای 20 ایستگاه فعال است که تعداد آن باید افزایش یابد.

وی از افتتاح پنج ایستگاه آتش‌نشانی دیگر تا یکسال آینده خبر داد و گفت: سه ایستگاه قطعا تا پایان امسال اضافه شده و تا هفتم مهرماه سال آینده نیز شمار ایستگاه‌های سازمان به عدد 25 خواهد رسید.

کرمانی‌نژاد با اشاره به استانداردهای تعریف شده برای ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خاطرنشان کرد: با توجه به استانداردها، شهر تبریز باید به ازای هر 50 هزار تن جمعیت، یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشد که بر این اساس این شهر نیازمند 30 ایستگاه است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز درباره کیفیت آموزش نیروها نیز تصریح‌کرد: در حال حاضر بیش از 70 درصد نیروهای آتش‌نشانی در کشور دارای تحصیلات آکادمیک مرتبط با این حرفه هستند.

انتقاد از عدم‌اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور در آتش‌نشانی تبریز

وی یکی دیگر از مشکلات مهم‌ پیش‌روی آتش‌نشانان را عدم اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور در آتش‌نشانی تبریز دانست و گفت: متاسفانه به علت عدم شناخت صحیح سازمان آتش‌نشانی از نیروها و وظایف آتش‌نشانی، این قوانین برای آنان اجرا نمی‌شود.

کرمانی‌نژاد اضافه‌کرد: به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی باید متوجه این موضوع باشد که در آتش‌نشانی راننده خودرو تنها یک راننده نیست بلکه بر روند اطفای حریق، سیستم‌های اطفای حریق، تجهیزات و ... باید نظارت داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز افزود: آتش‌نشانی به ما می‌گوید فردی که 30 سال آتش‌نشان بوده و تنها شش ماه از دوران ماموریتش را در قالب راننده آتش‌نشانی سپری کرده، نمی‌تواند از قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کند! در حالی که رانندگی نیز جزئی از شغل آتش‌نشانی است.

به گفته وی، شعبه 3 تامین اجتماعی علی‌رغم تاییدیه اداره کار و امور اجتماعی با بازنشستگی آتش‌نشانان بر اساس قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور موافقت نکرده و به دلیل بار مالی، حاضر به اجرای آن نیست.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادثآتش نشانی تبریزسازمان ملی آتش نشانیقانون مدیریت بحرانمشاغل سخت و زیان آور


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

2020

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

87

میهمان آنلاین

24503138

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA