بحران تازه زیست‌محیطی: مرگ ماهی‌ها در خورموسی به دلیل سرریز شدن جیوه از پتروشیمی بندر امام

از چند روز گذشته سواحل شمال غرب خلیج فارس در محدوده خور موسی تعداد کثیری از آبزیان به طرز تاثرانگیزی تلف شدند.

بنا به این گزارش با اعلام کارشناسان، علت تلف شدن دست جمعی ماهی‌ها در سواحل ماهشهر ورود مواد شیمایی حاصل از سر ریز شدن از یکی از مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر است.

بنا به این گزارش، در ساحل شمالی خلیج فارس و جنوب خوزستان واقع است که زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر و مکان تخم ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس است.

عمق زیاد خور موسی باعث شده تا کشتی‌های 70 هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت و آمد کنند.

طبق آمار موجود حدود 2 هزار نفر از مردم بومی خور موسی از طریق صید ماهی‌ گذران زندگی می‌کنند.

در این حال مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تایید این خبر اظهار کرد: علت بروز این فاجعه زیست محیطی سهل‌انگاری و بی‌توجهی مدیران شرکت پتروشیمی بندر امام است.

وی گفت: این شرکت در یک اقدام تعجب‌برانگیز مواد شیمیایی خطرناک خود را در سواحل شمال غرب خلیج فارس تخلیه کرده که باعث تلف شدن هزاران گونه ماهی و آبزی در این منطقه شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی بندر امام که مجاور «خورموسی» قرار دارد، دو روز پیش نوعی مواد شیمیایی خطرناک «استایرن» به خوریات تخلیه کرده که علاوه بر آلودگی این محل به خلیج فارس نیز راه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از تخلیه این مواد خطرناک و سمی در سواحل ماهشهر، باعث تلف شدن انواع آبزی موجود در سواحل شمال غربی خلیج فارس و خور موسی شد.

وی با اشاره به تاثیرات آلودگی ناشی از «استایرن» و «جیوه» گفت: استایرن ترکیب کاملاً سمی و جزو مواد آلی خطرناک است که تخلیه آن به دریا، مرگ و میر گسترده ماهیان و آبزیان را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان در ادامه افزود: ترکیبات جیوه نیز که به همراه پساب این پتروشیمی به خورموسی تخلیه می‌شود، جزو مواد بسیار خطرناک است که ترکیب آن با مواد آلی یکی از سمی‌ترین ترکیبات را ایجاد می‌کند.

به گفته وی، ترکیبات جیوه در بدن ماهیان و آبزیان ذخیره و وارد چرخه غذایی انسان‌ها می شود که عامل بیماری‌های بسیاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تاخیر چند ساله در تحقق تعهدات پتروشیمی بندر امام مبنی بر تعطیلی خط واحد «کلرآلکالی» گفت: اگر مدیران شرکت پتروشیمی به این تعهد خود پایبند نباشند این اداره کل از طریق مراجع قضایی اقدام به تعطیلی این واحد خواهد کرد.

وی با انتقاد از توجیهات مدیران شرکت پتروشیمی بندر امام افزود: متاسفانه مدیران این شرکت این آلودگی را نتیجه یک حادثه عنوان کرده، اما این توجیهات اصلاً غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: نخستین بار نیست که شرکت پتروشیمی بندر امام مواد شیمیایی خود را به خوریات موجود در سواحل شمال غرب خلیج فارس تخلیه می کند و در سال‌های گذشته نیز این مسئله در چند نوبت تکرار شده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به بی‌تعهدی شرکت پتروشیمی بندر امام اظهار داشت: پتروشیمی بندر امام پس از هشت سال که به بهانه‌های مختلف تعطیلی خط تولید کلرآلکالی به روش جیوه و جایگزینی آن با روش ژئوممبران و حذف جیوه از فرآیند تولید را به تعویق انداخته بود.

وی افزود: در نهایت مدیران این شرکت در سال 87 به سازمان حفاظت محیط زیست تعهد دادند که ظرف دو سال این جایگزینی را انجام دهند، اما این تعهد هنوز عملی نشده است.

وی در ادامه با هشدار به ادامه بی‌تفاوتی مدیران این شرکت خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان رأسا از طریق مراجع قانونی نسبت به تعطیلی کامل واحد «کلرآلکالی» به دلیل آلودگی به ترکیبات جیوه اقدام خواهد کرد و تمام مسئولیت‌های این تعطیلی نیز بر عهده مدیران این مجتمع خواهد بود.

در این حال تلاش برای گفت‌و‌گو با مدیران شرکت پتروشیمی بندر امام که چند روزی از طریق مدیر عامل این شرکت می‌گذرد تا لحظه مخابره این گزارش به نتیجه نرسید.

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمحیط زیستآلودگی خلیج فارسجیوهاستایرنپتروشیمی بندر امامخور موسیمرگ ماهی ها


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5458

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

225

میهمان آنلاین

24499469

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA