افزایش سرطان و سقط جنین در عسلویه

قانون- نماینده دیر و کنگان در مجلس شورای اسلامی، وضعیت نگران کننده آلودگی‌های عسلویه را تشریح کرد.
عسگر جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار قانون در ارتباط با آلودگی‌هایی که صنایع پتروشیمی برای مردم ساکن در عسلویه به وجود آورده است، گفت: آلودگی‌های گسترده‌ای به تبع وجود تاسیسات گاز و پتروشیمی در عسلویه اتفاق افتاده است که متاسفانه بنا به دلایل مختلف به ویژه عدم نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان، این آلودگی‌ها به وجود آمده که موجبات نگرانی شدید مردم را فراهم آورده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیماری‌های زیادی به علت همین آلودگی‌ها در میان مردم به وجود آمده است و بنده برای جلوگیری از این روند مکاتبات زیادی را با وزیر بهداشت، مدیریت استان(استانداری) و وزارت نفت داشتم تا یک راهکار پیدا شود.
این نماینده مجلس از پذیرش یکی از پیشنهاداتش از سوی وزیر بهداشت خبر داد و گفت: وزیر بهداشت موافقت خود را با راه‌اندازی دانشکده ایمنی و محیط زیست اعلام کرده تا این دانشکده هم متخصصین بهداشت محیط و کار را تربیت و هم سمینارهای علمی برگزار کند تا هشداری باشد برای وزارت نفت که آلودگی‌ تاسیسات خود را کاهش بدهد اما با وجود اینکه راه‌اندازی این دانشکده یکی از ضروریات است اما هنوز عزم جزمی برای راه‌اندازی چنین دانشکده‌ای دیده نمی‌شود.
جلالیان تاکید کرد: در حال حاضر این آلودگی‌های گسترده‌ای که به تبع فعالیت‌های وزارت نفت ایجاد شده است موجب آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی محیط زیست جانوری و گیاهی شده است. در همین ارتباط نزدیک به 80 درصد محیط زیست گیاهی مورد صدمه قرار گرفته و سازمان حفاظت محیط زیست نیز هیچ اقدامی نمی‌کند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین از وضعیت نگران‌کننده محیط زیست انسانی در عسلویه خبر داد و گفت: خون هر کسی که وارد منطقه عسلویه می‌شود تا سه ماه قابل انتقال به بیماران دیگر نیست. به تبع این فعالیت‌ها، آلرژی، سرطان، سقط جنین، تولد کودکان ناقص‌الخلقه افزایش پیدا کرده و نوزادانی متولد می‌شوند که قبل از یک ماهگی دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. باید تدبیر جدی برای این معضل اندیشیده شود.
جلالیان معتقد است که دولت باید این موضوع را با جدیت دنبال کند و راهکارهایی همچون انتقال مردم از عسلویه را دنبال نکند چرا که این راه‌حل نه کارشناسی و نه عقلانی است و از نظر سیاسی و امنیتی هم کار درستی نیست چرا که ما مجموعه عظیمی از صنعت را تاسیس کرده‌ایم و اینکه هیچ سکنه‌ای اطراف آن وجود نداشته باشد کاملا ضد امنیتی است.
این نماینده مجلس به دولت توصیه کرد به جای جابجا کردن مردم، تاسیسات را وادار به رعایت استانداردها کنیم که این کار به راحتی قابل انجام است. در سایر کشورها پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی چه سنگین و چه سبک به راحتی کار می‌کنند که هیچ شعله‌ای ندارند و از سیستم فلرساستفاده کرده و با تاسیس برخی یونیت‌ها در کنار این پالایشگاه‌ها به راحتی گازی که باید بسوزد را در یک چرخه دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند.
وی در ارتباط با پرداخت خسارت به مردم ساکن در این منطقه نیز گفت: اصلا چنین خسارتی به مردم پرداخت نمی‌شود و تنها در دو مرتبه شهرداری‌ها از طریق سیستم قضایی ورود کردند و خسارت‌هایی را در سیکل دادگاه گرفتند.




نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

4177

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

42

میهمان آنلاین

24492674

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA